Uczestnicy LogiMAT pomagają wiodącym targom intralogistycznym osiągnąć rekordowe liczby LogiMAT 2024 udowodnił jedno: staje się coraz bardziej międzynarodowy. Jako wiodące targi intralogistyczne cieszą się ogromnym zainteresowaniem producentów. Jak to się dzieje? Jeśli klient szuka sposobu na wyróżnienie się na tle konkurencji dzięki inteligentnym rozwiązaniom w swoim magazynie, z pewnością znajdzie na tych targach nie tylko pomysły, ale także dużą liczbę dostawców, którzy pomogą jej je wdrożyć. Dzięki temu targi LogiMAT po raz kolejny słusznie zyskały reputację wiodących targów rozwiązań intralogistycznych w Europie. Jeśli uczestnicy LogiMAT chce przyjrzeć się rozwiązaniom prezentowanych przez wystawców podczas targów, istnieje duża szansa, że utkną w martwym punkcie. Zaleca się zatem, po uzyskaniu ogólnego zarysu, skoncentrowanie się na własnych zainteresowaniach.
Co zauważyliśmy jako uczestnicy LogiMAT? Widzieliśmy mieszankę wielu międzynarodowych dostawców, którzy przyczyniają się do wyjątkowego charakteru tych targów. W szczególności chińscy dostawcy zadomowili się we wszystkich halach i wszędzie prezentują się bardzo profesjonalnie. To sprawia, że przyciągają wzrok. Mobilne boty stały się “koniecznością” i są obecnie oferowane przez wszystkich głównych integratorów. Nie ważne stało sie takżę czy boty są produkowane we własnym zakresie, czy kupowane. W rezultacie można zobaczyć jedno lub drugie urządzenie na więcej niż jednym stoisku. Podczas gdy w zeszłym roku szczególnie jedna hala była nimi wypełniona, w tym roku możemy znaleźć przedstawicieli tego typu wszędzie.
Uczestnicy LogiMAT na wycieczce odkrywczej
Ogólnie rzecz biorąc, stwierdziliśmy, że nie zaprezentowano żadnych przyciągających wzrok innowacji dla branży automatyki. Zauważyliśmy jednak, że wiele koncepcji zostało rozwiniętych i ulepszonych. Począwszy od automatycznych robotów do obsługi skrzyń (ACR) i ich pochodnych, a skończywszy na wielu systemach typu “dense” lub “cube storage”. Oba systemy promują możliwie najgęstsze składowanie i chcą podzielić się sukcesem lidera rynku w tej dziedzinie – AutoStore®.
Presja na automatyzację rośnie wraz z demografią i nie kończy się na paletach. W sektorze palet pojawia się wiele wózków wielokierunkowych, które nazywane są wózkami 2D, 3D lub 4-kierunkowymi. Jest to początek konkurencji między koncepcjami “gęstego składowania”, tj. możliwie najgęstszego składowania w obszarze palet. Wąskie korytarze i magazyny wysokiego składowania z maszynami do przechowywania i pobierania będą musiały stawić czoła zauważalnej konkurencji ze strony wystawców. W tym roku zaprezentowano również dużą liczbę tradycyjnych wózków widłowych. Publiczność coraz częściej wybierała wersje zautomatyzowane, które były prezentowane na bardziej innowacyjnych stoiskach. Producenci, którzy przyciągnęli zainteresowanie uczestników LogiMAT, byli w stanie zarejestrować dużą liczbę zapytań.
Automatyzacja transportu palet
Szczególnie w dziedzinie zautomatyzowanego transportu palet, dostawcy zaprezentowali wiele autonomicznych robotów mobilnych “AMR”. W odpowiedzi na zapytania producentów i odwiedzających, wiele z nich jest już używanych w magazynach. Na pierwszy rzut oka koncepcje producentów mogą wydawać się bardzo podobne, jeśli tylko zobaczy się urządzenie. Różnice między AMR stały się jasne w rozmowach z wystawcami. To właśnie możliwe zastosowania i specjalizacje odróżniają od siebie roboty, platformy i oprogramowanie. W zależności od zamierzonego zastosowania, zidentyfikowaliśmy znaczące różnice, które nie były od razu widoczne z zewnątrz podczas czystej prezentacji produktu na stoisku.
Oprogramowanie było wszędzie, co wzmacnia wrażenie, że staje się ono coraz ważniejsze. Wielu odwiedzających postrzega je jako centralny element każdego rozwiązania. Pomaga w magazynie nie tylko w realizacji procesów, ale także w planowaniu, w poprawie poszczególnych szczegółów i obejmuje zakres od intralogistyki zewnętrznej do procesów podstawowych. Oprogramowanie jest oferowane jako rozwiązanie serwerowe on-premise lub w chmurze. Wiele elementów systemu dla różnych zadań może być mapowanych przez aplikacje od mniejszych dostawców. Do uczestników LogiMAT należy decyzja, czy odpowiedzialność za IT powinna spoczywać centralnie, czy też procesy powinny być opanowane przy użyciu wielu firm IT.
Przewodnik dla kupujących automatykę magazynową zapewnia przejrzystość ROI
Ze względu na otoczenie gospodarcze, trend we wszystkich sektorach zmierza w kierunku bardziej elastycznych, szybko wdrażalnych systemów. Klienci oczekują systemów które można również rozbudowywać w razie potrzeby dzięki ich modułowości. Koszty wejścia systemów stają się coraz niższe, a klienci, którzy rozsądnie korzystają z automatyzacji w magazynie. Nowość w tym że to już nie tylko duże firmy, ale coraz częściej także średnie przedsiębiorstwa decydują sie na automatykę. Zautomatyzowany system magazynowy nie musi być już planowany z 10-letnim wyprzedzeniem. Jednocześnie próg rentowności wynosi około 6 lat, ale może zwrócić się już po 1-3 latach. Zmniejszając w ten sposób potrzebę planowania z wyprzedzeniem do tego stopnia dochodzi do nowych klientów. Stało się normalne że nawet małe firmy o bardziej zmiennym wolumenie działalności, w tym firmy zajmujące się logistyką magazynową i transportową rozważają skorzystanie z automatyki.
Krótko mówiąc, przewodnik dla kupujących automatykę magazynową ułatwia klientom decyzje czy automatyzacja magazynów się opłaca. Czyni on to że automatyka magazynów jest jeszcze bardziej interesująca dla wielu uczestników LogiMAT niż wcześniej. Co wydało Ci się szczególnie ekscytujące? Podziel się swoją opinią z naszym zespołem redakcyjnym.
Jestem wydawcą portali o tematyce związanej z paletami i logistyką w Niemczech i w Polsce. Palettenreport.de publikowany jest co miesiąc w niemieckojęzycznym regionie Europy. Omawiamy tam aktualne trendy i zagadnienia, a przede wszystkim raportujemy rynkowe ceny europalet. LogistikNachrichten.de to miejsce publikacji ponad 1000 artykułów z prasy niemieckiej. Jest to również portal, w którym umieszczamy artykuły naszych niemieckich i polskich klientów poszukujących nowych kontaktów biznesowych, pozycjonując je na pierwszej stronie w niemieckich wyszukiwarkach. GazetaLogistyka.pl to nowa platforma pomagająca zagranicznym oraz polskim firmom zaistnieć w polskich wyszukiwarkach.