Europalety to nieodzowne “atrybuty” współczesnej logistyki, a każdy producent palet ma sporo do zaoferowania w tej kwestii. Wydaje się, że tak teoretycznie prosta czynność, jak paletyzacja, nie powinna przysparzać żadnych kłopotów. Praktyka pokazuje, że często bywa inaczej. Doświadczenia, o których dowiadujemy się przykładowo z działań Inspekcji Transportu Drogowego pokazują, że z przygotowaniem palet logistycznych bywają spore problemy. Niewłaściwie bowiem przygotowana paleta potrafi stanowić realne zagrożenie dla bezpieczeństwa obsługujących ją osób w magazynie i w czasie przewozu. Producent palet także jest za to odpowiedzialny.
Producent palet – palety nie tylko drewniane
Dziś użytkownicy nie są już “skazani” tylko na palety drewniane. Cały czas prym wiodą jednak palety ze znakiem EPAL. W wielu przypadkach (na przykład, kiedy paleta jest narażona na wilgoć) bardziej wskazane jest zastosowanie palet z tworzywa sztucznego. Koszt drewnianej palety (europalety) to zwykle kilkadziesiąt złotych, z tworzywa – do kilkuset. Nie wchłaniają one wilgoci, trudno je uszkodzić, sprawdzają się zwłaszcza w magazynowaniu i transporcie ciężkich towarów. Jednak przed decyzją o zastosowaniu palet plastikowych, należy dokładnie przeanalizować do czego mają służyć i w jakich warunkach będą używane. Można znaleźć takie, które są przeznaczone dla przetwórstwa spożywczego, ale także dla farmacji.
Palety dla “spożywki” są wytwarzane z materiału dopuszczonego do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Są łatwe w utrzymaniu czystości oraz eliminowaniu drobnoustrojów i bakterii. Bez przeszkód można je myć i dezynfekować, zapobiegając pojawieniu się pleśni..Alternatywę dla palet z litego drewna stanowią także te, wytwarzane ze zrębków, papieru czy styropianu. Również palety tekturowe pomagają obniżyć koszty logistyki i transportu, ponieważ są lżejsze od drewnianych odpowiedników. Relatywnie niewielka waga pozwala też wyeliminować pracę wózków widłowych do manipulacji pustymi opakowaniami. Producent palet musi być pod tym względem dość elastyczny. Koszt palet ze sztucznego tworzywa jest wyższa niż z drewna (europalety) mimo, że koszt drewna na rynku stale rośnie.
Paletyzacja – jak odpowiednio ułożyć towar
Logistyka palet rządzi się kilkoma ważnymi zasadami. Odpowiednie rozłożenie ładunku ma wpływ na stabilność palety. Dość częstym błędem jest umieszczanie opakowań lżejszych pod cięższymi, albo lekkich z jednej strony palety, a ciężkich z drugiej. Kluczową kwestią jest odpowiednie rozlokowanie towarów w dolnej części nośnika. Pomóc może w tym tak zwana skrzynka na palety. Dzięki niej, dokładnie dopasowanej rozmiarami do palety, można precyzyjnie ułożyć paczki, wykorzystując w pełni rozmiary samej na przykład europalety.
Proces paletyzacji składa się z dwóch etapów: układania towarów na palecie oraz ich zabezpieczenia. Najpierw należy równomiernie rozmieścić w kolejnych warstwach wszystkie produkty. Zazwyczaj są one umieszczane w niewielkich pudełkach o regularnym kształcie.Należy przy tym pamiętać, że ciężar na palecie powinien być rozłożony równomiernie. Nie należy zbytnio obciążać środka, a tym bardziej boków palety. Pudełka nie powinny w żadnym miejscu wystawać poza obręb palety, gdyż w przeciwnym razie ładunek może się zsunąć podczas składowania i transportu. Produkty ułożone na palecie należy odpowiednio zabezpieczyć. W tym celu towar zwykle owija się folią stretch.
Paletyzacja i logistyka palet – zalety
- wydajniejszy załadunek i rozładunek towarów – produkty ułożone na palecie można sprawniej i szybciej przenosić z i do pojazdu;
- sprawniejszy przepływ towarów w magazynie – produkty na paletach można łatwiej transportować w obrębie magazynu;
- większe bezpieczeństwo towarów i personelu – brak konieczności przenoszenia ładunków pojedynczo ogranicza ryzyko wypadków pracowników i uszkodzenia towarów;
- lepsza kontrola stanu zapasów – ładunki na paletach zdecydowanie łatwiej się przelicza;
- lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej dzięki możliwości układania towarów na posadzce lub umieszczania ich na regałach.
Jak zapakować przesyłkę paletową?
Pod tym względem logistyka palet rządzi się kilkoma żelaznymi zasadami. Na samym początku należy sprawdzić dokładnie stan techniczny na przykład europalety. Jeżeli przesyłka posiada nieregularne kształty lub jakieś wystające elementy, należy zwrócić uwagę, aby nie wystawały poza krawędź platformy. Środek ciężkości trzeba zlokalizować w samym centrum palety. Małe i lekkie paczki należy ustawić na górze. Cena palet i przesyłek kurierskich zależy nie tylko od wagi transportu oraz ilości palet, ale także od dodatkowych kwestii takich jak usługa przeładunku lub rozładunku, czy dodatkowe ubezpieczenie. Istotne jest także wzięcie pod uwagę szczególnej wrażliwości przewożonych towarów. Na stronach firm oferujących przesyłki paletowe można często znaleźć specjalny kalkulator, który pozwoli na wstępne oszacowanie kosztów transportu.Planując przesyłkę paletową należy także pamiętać o tym, aby paletę zorganizować we własnym zakresie, odpowiednio ją zabezpieczając. Firma kurierska tego za nas nie zrobi.
Cena europalety – dlaczego jest tak drogo
Wpływ na to mają przede wszystkim ceny drewna windowane przez ogromny popyt na ten surowiec w USA i w Chinach. Każdy producent palet to odczuwa. Tarcica iglasta kosztuje w USA już 1300-1600 dolarów za stopę deskową (FBM). Europejscy potentaci wysyłają więc za ocean tysiące kontenerów z tarcicą. Co więcej, tak wysokie stawki za materiały wywierają wpływ na wiele firm transportowych, które muszą zaopatrywać się nawet w szarej strefie. Wynika to z faktu, iż prezydent USA Joe Biden ogłosił plany rozwoju budownictwa i wsparcia gospodarstw domowych. To z kolei zwiększyło popyt w Stanach Zjednoczonych, ponieważ drewno to przeważnie główny budulec tamtejszych domów.
Wysoka cena na przykład europalety w Polsce, wynikająca z wysokich cen drzewa, pozwala najbardziej zyskiwać Lasom Państwowym. Sprzedają one drewno okrągłe praktycznie wszystkim chętnym. Producent palet kupuje drewno na zasadzie „kto da więcej”. Wysokie stawki za drewno w USA wywindowały zatem ceny w naszym kraju. Jak przekazują eksperci PIGDP, drewno okrągłe sosnowe kosztuje około 650 zł za metr sześcienny. Jeszcze niedawno kosztowało 230 zł.
Wysoka cena palet jest również wynikiem działań Chin, ponieważ ten kraj także zwiększa zakupy i minimalizuje regulacje w tej kwestii. Dodatkowo wpływa to na zwiększenie popytu w Państwie Środka. Z drugiej strony Brexit spowodował dodatkowe problemy dla firm, w tym zwiększenie wymagań logistycznych i administracyjnych w Wielkiej Brytanii.Decydując się na nadanie palety kurierskiej, pod uwagę bierze się szereg czynników, z których najważniejszym jest cena. W przypadku Niemiec ceny przesyłek paletowych zaczynają się już od 269,86 zł bez opłaty paliwowej. Klient indywidualny może zaś liczyć na ceny rozpoczynające się od 413 złotych. W przypadku Holandii ceny zaczynają się od 411,90 zł bez opłaty paliwowej.
Producent palet z Polski
W realizacji logistyki paletowej producent palet musi wziąć pod uwagę również koszt ich utylizacji. Ceny w skupach palet są różne – od 10zł za paletę EUR klasy 2 (uszkodzonej) do dwudziestukilku złotych. Oczywiście, przy skupie większych ilości palet, można negocjować ceny. Producent palet z Polski nieorientujący się jaka jest cena europalet w Niemczech, może zamówić abonament najpopularniejszej gazety palet, PalettenReport.de. Korzyść z takiego abonamentu jest prosta – większe zyski gdy producent palet z Polski sprzedaje palety do klientów finalnych a nie handlarzy palet w Niemczech.
Jestem wydawcą portali o tematyce związanej z paletami i logistyką w Niemczech i w Polsce. Palettenreport.de publikowany jest co miesiąc w niemieckojęzycznym regionie Europy. Omawiamy tam aktualne trendy i zagadnienia, a przede wszystkim raportujemy rynkowe ceny europalet. LogistikNachrichten.de to miejsce publikacji ponad 1000 artykułów z prasy niemieckiej. Jest to również portal, w którym umieszczamy artykuły naszych niemieckich i polskich klientów poszukujących nowych kontaktów biznesowych, pozycjonując je na pierwszej stronie w niemieckich wyszukiwarkach. GazetaLogistyka.pl to nowa platforma pomagająca zagranicznym oraz polskim firmom zaistnieć w polskich wyszukiwarkach.