Branża eCommerce i transport paczek – coraz większe znaczenie w dobie zakupów przez Internet

Branża ecommerce

Branża ecommerce

Branża eCommerce, jej logistyka i odpowiednio zaplanowany transport paczek są niezbędne, aby zamówiona paczka dotarła do nas na czas. Każdy z nas musi czasem dostarczyć paczkę. Często, tego samego dnia musi ona trafić do odbiorcy. Z każdą minutą spóźnienia rosną koszty, nie wspominając o uszczerbku na reputacji firmy.
Wydawać się może, że nie ma w tym nic skomplikowanego. Wystarczy spakować, dobrze opisać i wysłać paczkę. Natomiast w momencie, gdy zaczniemy zgłębiać ten temat, przestaje być on już taki prosty. Logistyka i transport paczek są bardziej skomplikowane niż się może wydawać na pierwszy rzut oka. Aby się odpowiednio zabrać za wysyłkę, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Po pierwsze wybrać partnera logistycznego. Na rynku wyróżniamy klika ich rodzajów: prywatni operatorzy logistyczni, narodowy operator oraz brokerzy.

Przesyłki możemy nadawać indywidualnie nie nawiązując żadnej stałej współpracy z przewoźnikiem. Plusem takiego rozwiązania jest na pewno wygoda w formie nadawania jednostkowego Trzeba natomiast się liczyć z wyższym kosztem pojedynczego nadania. Oprócz tego nawiązując współpracę z przewoźnikiem możemy negocjować ceny lub specjalne warunki współpracy. Przy wyborze przewoźnika warto zwrócić uwagę, czy jest możliwa integracja systemu sklepu z systemem operatora. Ułatwia to wysyłanie przesyłek. Rekomendowany jest również wybór 2-4 kluczowych partnerów, z którymi stworzymy ofertę dla klienta.

Branża eCommerce – jak pakować?

Elementy, na które trzeba zwrócić uwagę przy pakowaniu produktu to:

  • etykietowanie – przesyłka musi być właściwie oklejona w postaci etykiety adresowej;
  • opakowania muszą być solidne, dobrze zabezpieczać zakup. Warto zadbać o wypełnienie 
tak, aby produkt nie dotykał ścian opakowania;
  • waga i wymiar wpływa na cenę przesyłki, dlatego warto dobrze zmierzyć i zważyć paczkę;
  • estetyka i branding buduje wizerunek sprzedawcy. Przesyłka powinna być estetyczna, 
warto na niej umieścić logo, gdyż to pomaga budować świadomość marki;
  • regulamin przewozu – bardzo ważny dokument, który mówi nam co można, a czego nie 
można wysyłać;
  • ekologia – wielu klientów coraz bardziej zwraca uwagę na to, czy przesyłki są pakowane ekologiczne.

Dlaczego paczka tak szybko dociera do klienta?

Przede wszystkim należy podkreślić, że paczka nie zawsze trafia do klienta w krótkim czasie. Aby było to możliwe w czasie poniżej 12 godzin, należy spełnić kilka warunków, zarówno po stronie sklepu, jak i kupującego. Branża eCommerce stoi tutaj przed sporym wyzwaniem. Ekspresowa dostawa jest możliwa przede wszystkim dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze transportowej. Najwięksi kurierzy mają do dyspozycji tysiące oddziałów, magazynów, pojazdów i pracowników. W rezultacie paczka przekazana kurierowi dzisiaj może w niektórych państwach trafić do klienta nawet jutro rano. Na tym polu jeszcze lepiej radzą sobie kurierzy lokalni. W niektórych sytuacjach firmy te umożliwiają dostawę tego samego dnia roboczego.Istotny jest sprawny system pakowania i przekazywania przesyłek. Im szybciej paczka będzie gotowa, tym szybciej przekaże się ją kurierowi, a ten – odbiorcy.

Aby przyspieszyć proces przygotowywania zamówień do wysyłki, warto skorzystać z platformy udostępnianej przez wyspecjalizowane firmy z branży IT. Dzięki nim można łatwo znaleźć właściwy towar w magazynie, zamówić kuriera, spakować paczkę i przygotować list przewozowy. Ważne jest, jaką trasę ma pokonać paczka. Niestety nie ma co liczyć, że ta wysłana z Zakopanego do Kołobrzegu dotrze tego samego dnia. Ekspresowa dostawa jest najczęściej możliwa w obrębie największych polskich miast i aglomeracji.  Ostatnia kwestia to czas nadania paczki. Im szybciej zamówienie „wyjdzie” ze sklepu, tym szybciej trafi do klienta. Transport paczek musi być maksymalnie szybki. W przypadku zamówień wysłanych do południa możliwe jest dostarczenie tego samego dnia roboczego. Odbiór zamówienia przez kuriera po godzinie 16:00 skutkuje dostarczeniem najwcześniej kolejnego dnia roboczego. Aby sprostać wymaganiom klientów, należy odpowiednio zorganizować transport paczek.

Branża eCommerce i transport paczek – najważniejsze zagadnienia

  • własny magazyn – dzięki dostępności towarów w magazynie, zamówienia mogą być realizowane szybko i sprawnie. Konieczność wcześniejszego zatowarowania magazynu sprawia, że zamrażamy gotówkę. Własny magazyn oznacza także konieczność zatrudnienia pracowników do kompletowania zamówień i przygotowywania paczek do wysyłki oraz wynajęcie odpowiednio dużej przestrzeni. Musimy więc w tym wypadku liczyć się z kosztami stałymi;
  • dropshipping – jest to model, w którym produkty zamówione przez klientów sklepu internetowego są do nich wysyłane bezpośrednio z magazynu dystrybutora. Jest to stosunkowo bezpieczny sposób zarządzania logistyką w sklepie internetowym. Branża eCommerce i jej logistyka, których częścią jest dropshipping, ma też pewne wady. Problemem może być choćby brak możliwości personalizacji przesyłek, czy też dołączania do nich insertów reklamujących nasz sklep. Sprawna realizacja zamówień w tym modelu wymaga również integracji systemów informatycznych dystrybutora i e-sklepu;
  • dostawa just-in-time – to rozwiązanie, w którym zamawiamy towar u dystrybutora dopiero 
w momencie, gdy klient złoży na niego zamówienie w naszym e-sklepie. Podobnie jak 
w dropshippingu, to dostawca odpowiedzialny jest za skompletowanie, opakowanie 
i wysyłkę zamówienia. Ponieważ jednak może zdarzyć się, że danych produktów nie będzie 
akurat na magazynie, okres dostawy może się wydłużyć. Model just-in-time zapewnia 
jednak stuprocentowe dopasowanie zamawianych u dystrybutora towarów do potrzeb 
naszych klientów;
  • fulfillment – to inaczej pełen outsourcing logistyki sklepu internetowego. W tym wypadku branża eCommerce, jej logistyka i transport paczek są po stronie zewnętrznej firmy, która zajmuje się kompleksową obsługą zamówień: od magazynowania, przez pakowanie i wysyłkę, aż po obsługę zwrotów i reklamacji. Model ten zyskuje na popularności. W przypadku większych firm, z uwagi na dużą ilość dokonywanych operacji, bardziej opłacalny może okazać się własny magazyn lub model mieszany.

Transport paczek – wybór firmy kurierskiej

Niezależnie od tego, jak duża jest skala działalności naszego e-sklepu, współpraca z jedną lub kilkoma firmami kurierskimi będzie koniecznością. Jeśli wysyłamy duże ilości paczek, mamy dobry punkt wyjścia do negocjacji kosztów przesyłek. Warto też zapoznać się z ofertą usług dodatkowych, takich jak monitorowanie statusu przesyłek, czy obsługa zwrotów. Należy pamiętać, aby w miarę możliwości zróżnicować dostępne w naszym sklepie formy dostawy pod względem ceny i terminów. Zawsze znajdą się klienci, którym bardziej niż na czasie zależy na niskiej cenie dostawy. W przypadku mniejszych sklepów oraz przedsiębiorców, które dopiero zaczynają sprzedawać w Internecie, lepszym rozwiązaniem niż umowa z kurierem mogą okazać się usługi brokerów kurierskich. Dzięki kumulowaniu ilości przesyłek, brokerzy często mogą zaoferować ceny niższe niż te, które niewielki sklep mógłby uzyskać bezpośrednio w firmie kurierskiej.

Pick up, drop off, czyli PUDO

E-sklepy mają dziś wiele możliwości dostawy i zwrotu towarów, ale to właśnie tzw. punkty odbioru PUDO są najbardziej efektywne. Każdy sklep internetowy nie oferujący jeszcze możliwości dostawy, czy zwrotu przy wykorzystaniu PUDO powinien ją dodać do swojej oferty. W krajach, w których liczba punktów PUDO jest niewielka, liczba nieodebranych przez konsumentów przesyłek jest wyższa o 10 do 13% w porównaniu z rynkami z dobrze rozwiniętą siecią PUDO. Niewątpliwą zaletą sieci PUDO jest wygoda. Można ją rozumieć jako możliwość odebrania, czy zwrotu paczki w dowolnym czasie i blisko domu. Brak możliwości odbioru paczki w dowolnym momencie często powoduje nieodebranie przesyłki w ogóle. W dobie automatów paczkowych i punktów PUDO pojawiających się w każdej mniejszej miejscowości oraz na każdej większej ulicy większego miasta, logistyka staje się bardziej efektywna.

Podsumowanie

Branża eCommerce i jej logistyka oraz ich organizacja może w znaczący sposób przyczynić się do zadowolenia klientów z usług konkretnego sklepu internetowego. Warto jednak wziąć pod uwagę, że dla klienta liczy się przede wszystkim szybka i tania dostawa w takiej formie, do jakiej jest przyzwyczajony. Nie interesują go wszystkie procesy, jakie wiążą się z realizacją zamówienia po stronie sprzedawcy. Dlatego tak ważna jest ich optymalizacja – zarówno pod względem kosztów, jak i terminów oraz jakości. To elementy, które z pewnością przełożą się na sukces danego e-biznesu.

Publikujesz już? Zapraszamy do portali w Niemczech i w Polsce.

scroll to top