Outsourcing logistyki i logistyka kontraktowa – brzmi podobnie, ale nie do końca

Outsourcing logistyki

Outsourcing logistyki

Na czym polega logistyka kontraktowa i outsourcing logistyki? Logistyka kontraktowa to obszerna dziedzina logistyki, która obejmuje szereg procesów logistycznych i ma wpływ na organizację łańcucha dostaw. Od obsługi dostaw towarów np. od producenta aż po transport do magazynu, konfekcjonowanie towaru, planowanie tras i terminowy transport do klienta końcowego.

Logistyka kontraktowa to usługa logistyczna, która w najprostszej formie jest magazynowaniem w ramach outsourcingu. Realizowana jest zarówno dla dużych, jak i mniejszych firm, na przykład sklepu internetowego. Pomaga im efektywniej realizować zamówienia dla klientów; lepiej zorganizować procesy logistyczne i ulepszyć jakość obsługi klienta. To również rozwiązanie dla firm, które nie mają własnego magazynu. Operatorzy 3PL w ramach logistyki kontraktowej oferują realizację także bardziej zaawansowane usługi zarządzania łańcuchem dostaw. Głównym celem jest realizacja procesów logistycznych zgodnie z oczekiwaniami klienta tak, aby jak najszybciej dostarczyć towar do klienta docelowego.

Logistyka kontraktowa – zadania operatora logistycznego:

  • operator bardzo dokładne planuje wszelkie operacje logistyczne,
  • bierze pełną odpowiedzialność za przejęcie towarów od producenta i ich magazynowanie
    zgodnie z właściwościami produktów,
  • obsługuje zwroty towarów np. ze sklepów internetowych,
  • realizuje usługę składowania towarów w magazynie,
  • konfekcjonuje towar w magazynie zgodnie ze wskazówkami klienta,
  • wykonuje pozostałe czynności np. zgrzewa opakowania,
  • odpowiada za kompleksowe i rzetelne kompletowanie zamówień zgodnie z wytycznymi
    klienta,
  • realizuje bezpieczny i terminowy transport towaru do klienta końcowego,
  • przepakowuje produkty np. w firmowe opakowania wraz z dodatkową usługą etykietowania
    produktów,
  • kompleksowo obsługuje sklep internetowy (od przyjmowania zamówień aż po
    przyjmowanie zwrotów),
  • integruje systemy informatyczne i wdraża automatyzację,
  • przygotowuje firmowe zestawy promocyjne.

Logistyka kontraktowa a outsourcing logistyki – jaka jest różnica

Jeśli chce się oddelegować część lub pełen outsourcing logistyki danej firmie, należy pamiętać o tym, że logistyka kontraktowa to część outsourcingu logistycznego. W ramach takiej współpracy można oddelegować np. pełną logistykę swojej firmy lub sklepu internetowego lub zdecydować się tylko na oddelegowanie części obowiązków np. magazynowania produktów. Outsourcing logistyki w postaci logistyki kontraktowej pozwala nie tylko zaoszczędzić mnóstwo czasu na inne działania, ale również zoptymalizować koszty firmowe. Klientom umożliwia również ulepszenie dotychczasowej obsługi ich klienta np. poprzez szybsze dostawy produktów.

Logistyka kontraktowa – dla kogo jest optymalna?

Logistyka kontraktowa może być bardzo przydatna w przypadku małego start-upu (na przykład sklepu internetowego), ponieważ pozwala założyć firmę przy minimalnej inwestycji początkowej. Przedsiębiorca nie musi zatrudniać wielu pracowników, budować magazyn, czy kupować sprzęt. Zamiast tego może po prostu zapłacić operatorowi 3PL za określone usługi.
Dla dużych przedsiębiorstw logistyka kontraktowa jest również optymalnym rozwiązaniem w wielu sytuacjach. Na przykład, jeśli firma się rozwija, wchodzi na nowe rynki lub chce świadczyć nowe usługi. Ważne jest, aby umieć rozróżnić sytuacje, w których outsourcing logistyki nie jest dobrym rozwiązaniem, a kiedy osoby zarządzające po prostu boją się powierzyć komuś część swoich obowiązków.
Doświadczenia dużych firm pokazują, że dla skalowania biznesu często dużo bardziej opłaca się przenieść część ich logistyki do wyspecjalizowanych operatorów 3PL. Logistyka kontraktowa pomaga firmom każdej wielkości rozwijać się bez ryzyka i efektywnie. Ponadto, optymalizować koszty oraz świadczyć wysokiej jakości usługi konsumentowi końcowemu. Sumienni operatorzy 3PL, bardzo często bardziej niż pracownicy własnych działów, interesują się rentownością firm klienta. Dodatkowo outsourcer ponosi pełną odpowiedzialność za swoje decyzje
i działania.

Outsourcing logistyki – zalety

W przypadku biznesu nie ma idealnych rozwiązań. Każde jest obarczone pewnym ryzykiem czy mniejszą elastycznością w przypadku konkretnych procesów. To co jest standardem dla magazynu, może być czymś zupełnie niezrozumiałym dla sklepu internetowego, który korzystał z własnego małego magazynu.
W przypadku decyzji o korzystaniu z logistyki kontraktowej należy zrozumieć, że wszystkie procesy tak jak np. w trakcie transportu towarów, są dostosowane do wielu klientów. W przypadku jednego jest to obarczone większymi opłatami, czy też sztywnymi zapisami w umowie pomiędzy obiema stronami.
W obliczu szalejącej inflacji, wzrastających rat czy kosztów mediów na pierwsze miejsce w klasyfikacji korzyści wychodzi oszczędność pieniędzy:
– magazyn (ponosi się tylko koszty za towar znajdujący się w magazynie,
– oprogramowanie (brak opłat licencyjnych za oprogramowanie służące do zarządzania magazynem),
– wysyłka (duża ilość przesyłek generowanych przez centrum logistyczne to dla klienta niskie ceny),
– dodatkowe usługi – nie potrzeba do tego kolejnych pracowników).
Kolejne korzyści to czas i możliwość skupienia się na prowadzonej działalności – kontakcie z klientem, rozwoju marki, poszukiwaniu nowych towarów i monitorowaniu sprzedaży. Spędzanie czasu w magazynie: pakując własnoręcznie paczki, rozładowując towar na póki czy czekając na kuriera – będzie tylko wspomnieniem.

Outsourcing logistyki – ryzyka

Przekazując wybrane czynności w ręce operatora to on będzie w określonym przez obie strony zakresie odpowiadał za wyznaczone procesy. W momencie, kiedy wybierze się nierzetelnego partnera do współpracy, przesyłki nie będą realizowane terminowo. Wystąpi wówczas problem z uzyskaniem informacji o ilości czy opóźnieniami w zakresie wielu czynności. Sklep w momencie przekazania swoich poprzednich obowiązków do centrum logistycznego musi wziąć pod uwagę, że w przypadku problemów takiego podmiotu z realizacją zleceń – również on będzie miał te problemy. Najlepszym wyjściem jest korzystanie z doświadczonych i wyspecjalizowanych dostawców, o dobrej opinie i popartej rzeczywistymi wynikami.
Ryzykiem jest również „wolność” co do sposobu realizacji samych operacji. W przypadku dużych centrów logistycznych i dużej ilości klientów, wszystkie zastosowane systemy oraz mechanizmy mają za zadanie jak najszybszą realizację wybranej czynności oraz ich unifikację dla każdego klienta. Pełne zrozumienie potrzeb i czynności potrzebnych do wykonania zlecenia pomiędzy operatorem, a klientem jest jedyną drogą do postawienia znaku równości pomiędzy optymalną ilością, a jakością.

Czy macie success stories dla naszej prasy w Niemczech lub w Polsce? Czekamy na kontakt.

scroll to top