W magazynach gdzie części zamienne do samochodów ciężarowych składowane są, zaczyna brakować podzespołów, co znacznie wydłuża serwisowanie pojazdów. Branża części zamiennych boryka się zarówno z utrudnieniami w ramach globalnego łańcucha dostaw, jak i też brakami na rynku mikrochipów. Według badania dla serwisu Motofocus, aż trzy czwarte warsztatów w Polsce zaobserwowało braki w asortymentowe u dostawców części zamiennych do samochodów ciężarowych i osobowych.
Branża części zamiennych doświadcza opóźnień w dostawach
Kiedy w marcu 2021, kanał Sueski został zablokowany, wielu ekspertów, w tym logistyków zapowiadało poważne konsekwencje. Przez długi czas były one niewidoczne, jednakże im dalej od tego wydarzenia tym braki i niedobory na magazynach stają się coraz bardziej dotkliwe. Do tego dochodzi wysoki popyt na części zamienne do samochodów ciężarowych napędzany odradzającą się koniunkturą. Marcowa przerwa w transporcie produktów z Azji sprawiła, że w magazynach zaczęło brakować części zamienne do samochodów ciężarowych. Być może nie jest to widoczne na półkach sklepowych, ale hurtownicy od dłuższego czasu zgłaszają braki w zatowarowaniu. Przerwanie globalnego łańcucha dostaw, opóźnienia i przestoje związane z pandemią, a także gigantyczny popyt nie ułatwiają powrotu do normalności.
Oprócz tego, na rynku występuje niedobór półprzewodników, co tylko zwiększa opóźnienia dostaw komponentów zawierających elektronikę. Z trudnościami mierzą się wszyscy producenci wykorzystujący mikrochipy. Mowa tutaj o producentach komputerów, smartfonów, sprzętu AGD oraz pojazdów. Tym kryzysem została również dotknięta branża części zamiennych. Jest to efekt zastojów produkcji półprzewodników w Chinach w trakcie pandemii. Obecnie, średni czas oczekiwania na zamówione półprzewodniki wynosi 20,2 tygodnia. W samym tylko lipcu ten czas wzrósł o ponad 5%. Tak przynajmniej wynika z analizy firmy Susquehanna Financial Group.
Co w praktyce dzieje się gdy części zamienne do samochodów ciężarowych mają niedobór?
Z perspektywy warsztatów najczęściej brakuje części z wysokiej i średniej półki cenowej. Do tego dochodzą podzespoły wyposażone w elektroniczne układy sterujące. Braki na półkach magazynowych wydłużają czas realizacji zamówień i przekładają się na dłuższy czas serwisowania pojazdów ciężarowych. Alternatywą wówczas stają się inne części zamienne do samochodów ciężarowych lub regeneracja uszkodzonych podzespołów. Niestety, im bardziej skomplikowana awaria tym dłuższy czas oczekiwania na naprawę, co w dłuższej perspektywie czasowej negatywnie odbije się na branży logistycznej i transporcie.
Dlaczego zatem brakuje części do samochodów ciężarowych?
Powód jest prozaiczny, komponentów na rynku brakuje dla wszystkich, w związku z czym pierwszeństwo w produkcji i dostawach mają produkty o wyższej marży – droższe. Oznacza to zatem, że części zamienne do samochodów ciężarowych nie zawsze są traktowane priorytetowo. Pewnym sposobem na uniknięcie przestojów jest stosowanie podzespołów nie zawierających półprzewodników lub zabezpieczenie dostaw z wyprzedzeniem.
Jak się przed tym zabezpieczyć?
Nie ma jednego skutecznego rozwiązania. Branża części zamiennych potrzebuje czasu na odbudowę stanów magazynowych. Dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość i zabezpieczyć najbardziej potrzebne podzespoły zanim dojdzie do awarii. Pozwoli to na pewno skrócić czas oczekiwania na naprawę i tym samym uchroni firmę przed dodatkowymi kosztami związanymi z unieruchomieniem pojazdu w warsztacie.
Części zamienne do samochodów ciężarowych są obecnie towarem deficytowym, jednak jest to stan przejściowy. W niedalekiej przyszłości braki w zatowarowaniu zostaną ograniczone i wszystko wróci do normy. Według rynkowych zapowiedzi taka sytuacja może potrwać jeszcze z 12 miesięcy. Dlatego warto w tym czasie zwrócić szczególną uwagę na zakup z wyprzedzeniem kluczowych dla firmy podzespołów zamiennych.
Jestem wydawcą portali o tematyce związanej z paletami i logistyką w Niemczech i w Polsce. Palettenreport.de publikowany jest co miesiąc w niemieckojęzycznym regionie Europy. Omawiamy tam aktualne trendy i zagadnienia, a przede wszystkim raportujemy rynkowe ceny europalet. LogistikNachrichten.de to miejsce publikacji ponad 1000 artykułów z prasy niemieckiej. Jest to również portal, w którym umieszczamy artykuły naszych niemieckich i polskich klientów poszukujących nowych kontaktów biznesowych, pozycjonując je na pierwszej stronie w niemieckich wyszukiwarkach. GazetaLogistyka.pl to nowa platforma pomagająca zagranicznym oraz polskim firmom zaistnieć w polskich wyszukiwarkach.