Branża zaopatrzenia i części do produkcji – jak połączyć te dwa pojęcia?

Branża zaopatrzenia

Branża zaopatrzenia

Branża zaopatrzenia i jej logistyka to dla przedsiębiorcy oferującego np. części do produkcji bardzo ważne kwestie. Każdy dąży do racjonalizacji kosztów prowadzenia firmy. Posiadanie własnych magazynów, zatrudnienie odpowiedniego personelu, a także zakup i implementacja systemów informatycznych generuje duże wydatki. Jak je ograniczyć? O tym w poniższym artykule.

Logistyka kontraktowa to rodzaj usługi obejmującej szereg operacji prowadzonych na powierzchni magazynowej. Oferujący ją operator bierze na siebie pełną odpowiedzialność za wszelkie procedury i  bezpieczeństwo towarów. Praktycznie od momentu wytworzenia danego produktu aż do chwili, kiedy zostanie on przekazany do sprzedaży lub wydany do dostarczenia go ostatecznemu odbiorcy. Logistyka kontraktowa łączy w sobie tradycyjną logistykę z procesami zarządzania całym łańcuchem dostaw. Stanowi ona jedną z najpopularniejszych usług outsourcingowych, m.in. dla e-commerce. Usługi z zakresu logistyki kontraktowej oferują wyspecjalizowane firmy, mające własne zaplecze logistyczne. Dzięki temu mogą zapewnić wiele dodatkowych operacji, obejmujące m.in.:

  • magazyn (lub ich sieć),
  • odpowiednie wyposażenie i maszyny, pozwalające obsługiwać klientów z różnych branż,
  • flotę pojazdów, umożliwiających np. kontenerowy transport międzynarodowy,
  • odpowiednie know-how.

Branża zaopatrzenia i jej logistyka kontraktowa – do kogo są skierowane?

Wielu przedsiębiorców transportujących swoje towary na przykład części do produkcji za granicę korzysta z usług firm logistycznych. Słysząc hasło logistyka kontraktowa wielu zastanawia się, czym ona jest. Obejmuje ona nie tylko przewóz towarów przez granicę, ale też wiele usług dodatkowych takich jak m.in. magazynowanie, dystrybucja, czy zarządzanie zapasami. Z logistyki kontraktowej korzystają firmy, których produkty wymagają specjalnego traktowania.

Jakie usługi obejmuje logistyka kontraktowa (branża zaopatrzenia)?

Zapewnia ona m.in. przeładunek kompletacyjny. Usługa ta obejmuje odbiór i przechowanie towaru. Celem zaś jest jego przeładowanie i przekazanie do dalszego transportu. Wszystkie te zadania wykonywane są przez operatora. Ponadto firmy oferujące logistykę kontraktową mają ciekawe propozycje dla sklepów internetowych (także tych sprzedających części do produkcji). Pracownicy operatora odbierają towary od producenta czy dystrybutora i organizują transport do własnego magazynu, gdzie są składowane. Zajmują się kompletowaniem poszczególnych zamówień i zlecaniem ich wysyłki do końcowego klienta. Rozwiązanie to jest o tyle korzystne, że tacy usługodawcy proponują również zespolenie oprogramowania sklepu z posiadanymi systemami WMS. Co więcej, magazyn operatora obsługuje zwroty i reklamacje. Często pojawia się też opcja skorzystania z usługi copackingu. W jej ramach wykonuje się foliowanie i etykietowanie zgodnie z wytycznymi kontrahenta. Logistyka kontraktowa to z jednej strony łatwiejszy start dla firm, które nie mają kompetencji ani zasobów pozwalających na posiadanie własnej przestrzeni magazynowej czy personelu.

Logistyka kontraktowa – główne zalety i wady

Dzięki niej niwelujemy konieczność posiadania własnego magazynu (na przykład na części do produkcji). To zaś oznacza brak potrzeby zatrudniania wykwalifikowanego personelu. Własna powierzchnia magazynowa wiąże się także z organizacją całej pracy, a więc m.in. z:

  • projektowaniem i planowaniem łańcuchów dostaw,
  • przetwarzaniem zamówień,
  • zarządzaniem zapasami,
  • transportem i dystrybucją towarów.

Branża zaopatrzenia i jej logistyka kontraktowa oznacza zdecydowanie łatwiejszy start dla firm, które nie mają kompetencji i środków pozwalających na przykład na magazynowanie części do produkcji. Najważniejszą zaletą logistyki kontraktowej jest brak konieczności posiadania własnego magazynu i zatrudniania wykwalifikowanego personelu do jego obsługi. Przykładowo, branża zaopatrzenia i jej przedstawiciele, decydując się na logistykę kontraktową, muszą się liczyć z kosztami stałymi. Jednocześnie mogą zacząć działać na rynku bez większych inwestycji. Jest również ciekawą opcją dla firm, które na rynku działają od jakiegoś czasu.

Korzystanie z logistyki kontraktowej zapewnia utrzymanie kosztów na stałym poziomie, jednocześnie zapewniając wysoką jakość obsługi oraz prawidłowe działanie i wykonywanie zleconych zadań. Skłaniając się w kierunku logistyki kontraktowej należy też wiedzieć o pewnych zagrożeniach. Wynikają one z częściowej utraty kontroli nad magazynowanymi towarami (branża zaopatrzenia). Ważnym problemem pojawiającym się przy zleceniu magazynowania towarów firmie zewnętrznej jest ograniczenie kontaktu z klientem. Największymi minusami logistyki kontraktowej jest ryzyko podjęcia błędnej decyzji przy wyborze partnera, uzależnienie się od jego usług i niebezpieczeństwo wypływu informacji.

Części do produkcji a outsourcing

W stosunku do logistyki kontraktowej outsourcing jest pojęciem szerszym i można je zdefiniować jako zlecanie realizacji danych zadań, procesów i projektów dla firmy zewnętrznej. Dlatego logistykę kontraktową można określać jako outsourcing magazynu. Outsourcing może obejmować takie dziedziny jak: logistyka, nieruchomości, usługi specjalistyczne, czy finanse. Outsourcing kontraktowy skupia się na odciążeniu przedsiębiorstw od niektórych mniej istotnych zadań. Mogą oni skorzystać z wygodnej logistyki kontraktowej, a więc scedować te zadania na zasadzie outsourcingu. Zlecenie logistyki kontraktowej firmy przedsiębiorstwu z zewnątrz to rozwiązanie o wielu zaletach. Przede wszystkim można oczekiwać usprawnień w obszarze: magazynowania na przykład części do produkcji, dystrybucji, zaopatrzenia, logistyki zwrotów, usług dodatkowych, zarządzania przepływem informacji, czy integracji działań wszystkich partnerów, którzy współpracują przy danym projekcie.

Wąska specjalizacja logistyki kontraktowej

Operator logistyczny, w ramach logistyki kontraktowej, gdy obsługiwana jest na przykład branża zaopatrzenia, powinien wspomagać przedsiębiorcę nie tylko w przewozie ładunków spaletyzowanych, ale również przewozami prefabrykatów. Posiadając własne magazyny, operator oferuje możliwość przeładunków w różnych miejscach. Bardzo istotna jest terminowość. Brak opóźnień w transporcie jest niezwykle ważny w codziennej pracy z kluczowymi dostawcami.

Interesuje was publikacja w Polsce lub w Niemczech? Zapraszamy do kontaktu.

scroll to top