Branża maszyn, czyli co każdy producent maszyn powinien wiedzieć o tego typu logistyce?

Branża maszyn

Branża maszyn

Branża maszyn o wielkich gabarytach stanowi jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów usług na polskim rynku logistycznym. Niemal każdy producent maszyn zmaga się z tymi samymi trudnościami. Logistyka maszyn nie jest bowiem prostą usługą transportową. Wymaga ona nie tylko odpowiednich środków transportu, ale też i doświadczenia oraz wiedzy osób ją wykonujących. Takie transporty mogą realizować jedynie firmy z odpowiednim zapleczem sprzętowym i kadrowym. Podejmując się transportu maszyn, czy innych towarów, bez względu na ich rodzaj, firma transportowa powinna zagwarantować bezpieczeństwo podczas przewozu. Urządzenia, maszyny, elementy metalowe, aluminiowe, wyroby z tworzyw sztucznych, produkty spożywcze świeże i mrożone, materiały budowlane, a nawet ładunki ADR i odpady – każdy z tych towarów wymaga doboru odpowiedniego środka transportu. Branża maszyn oraz jej logistyka muszą być przede wszystkim odpowiednio zabezpieczone.

Branża maszyn – etapy prawidłowej realizacji

  • producent maszyn/operator logistyczny musi przygotować plan relokacji – do każdego zadania należy podejść indywidualnie. Przed demontażem należy przygotować szczegółowy harmonogram prac oraz sprawdzić geometrię maszyny. Następnie sporządza się protokół pomiaru zgodnie z obowiązującymi polskimi normami w tym zakresie;
  • sprawny demontaż urządzeń – dzięki wykwalifikowanej kadrze pracowników składającej się 
z mechaników, elektryków, automatyków i hydraulików demontaż urządzeń przebiega 
szybko i sprawnie. W pierwszej fazie maszyny są odłączane od mediów i rozkablowane. 
Następnie ma miejsce demontaż mechaniczny demontowalnych elementów maszyny;
  • bezpieczny transport maszyn – na tym etapie maszyny przenosi się w miejsce wskazane przez klienta
    i rozładowuje. Maszyny zawsze muszą być odpowiednio zabezpieczane na czas transportu;
  • ponowny montaż urządzeń w docelowej lokalizacji – na tym etapie następuje zakotwienie maszyn, montaż mechaniczny i elektryczny, a także wykonanie geometrii sprawdzającej i sporządzenie protokołu pomiaru zgodnie z obowiązującymi polskimi normami w tym zakresie.

O co pytać spedytora przed powierzeniem ładunku?

Prawidłowo zaplanowana branża maszyn i jej logistyka nakazują, aby przede wszystkim zweryfikować doświadczenie danej firmy w branży spedycyjnej. Kolejne zagadnienie dotyczy tego, jakim sprzętem taka firma dysponuje – czy ciągniki siodłowe są sprawne i nowe, czy posiada specjalistyczne naczepy niskopodwoziowe, systemy monitorujące, itp. Najważniejszą kwestią do weryfikacji jest to, czy na przykład producent maszyn transportuje je na podstawie niezbędnych zezwoleń oraz licencji na przewóz zarówno krajowy, jak i międzynarodowy. Wyspecjalizowany i licencjonowany spedytor na tle konkurencji wyróżnia się indywidualnym podejściem do każdego klienta. Usługi transportowe należy wykonywać w pełni profesjonalnie i starannie.

Branża maszyn – o czym musi pamiętać każdy producent maszyn?

Wyspecjalizowane firmy obsługują zarówno klientów prywatnych, jak i mniejsze, czy większe firmy. Przewozi się między innymi: tokarki, frezarki, szlifierki, wtryskarki, giętarki, zgniatarki, linie produkcyjne, prasy, gilotyny, przecinarki, kombajny, traktory czy koparki. Transportowane maszyny muszą być właściwie zabezpieczone. Do transportu bardzo pokaźnych ładunków używa się najczęściej naczepy niskopodwoziowe oraz platformy. Naczepy wyposażone są w uchwyty, umożliwiające odpowiednie zabezpieczenie ładunku pasami lub łańcuchami, aby ładunek mógł dotrzeć do odbiorcy bez szwanku. Ponadto, każdorazowo transport maszyn należy ubezpieczyć. Podczas planowania wysyłki maszyny należy wziąć pod uwagę to, aby zapewnić jej odpowiednie zamocowanie do transportu. Bezpieczeństwo ładunku wymaga uwzględnienia wielu czynników i doboru właściwego opakowania oraz metody jego zabezpieczenia. Zależy to od sposobu transportu. Niektóre rzeczy są wspólne dla wszystkich jego rodzajów takie, jak zmiany kierunku, przyspieszanie i zwalnianie. Należy także przyjrzeć się czynnikom takim jak tarcie, które występuje w trakcie jazdy.

Znajomość procedur

Branża maszyn narzuca również konieczność przygotowania odpowiedniej dokumentacji transportowej. Czasami również uzyskania pozwoleń np. na przewóz po drogach lokalnych, czy krajowych dużych i ciężkich maszyn. Czasami do zrealizowania tego typu transportów, producent maszyn/operator logistyczny musi uzyskać specjalistyczne zezwolenia oraz ubezpieczenia. Ważny jest także pilotaż. Nierzadko także zmiana organizacji ruchu drogowego. Z tego względu każdy transport ponadgabarytowy wymaga odpowiedniego podejścia, zaplanowania i dużego doświadczenia. Specjaliści do spraw logistyki szczegółowo planują każde zlecenie i kompletują dokumentację transportową na każdym etapie dostawy. Na bieżąco powinni też śledzić wszelkie zmiany w przepisach i normach w transporcie drogowym. Warto także monitorować transport za pomocą systemów GPS. To pozwala terminowo i bezpiecznie wykonywać transporty.                     

Co producent maszyn powinien wiedzieć – podsumowanie

Aby branża maszyn i jej logistyka były efektywne i bezpieczne, wyspecjalizowana firma transportowa powinna zadbać o kilka najważniejszych kwestii. Na przykład zarządzanie odbiorami komponentów od dostawców krajowych i międzynarodowych. Także o cross docking w celu konsolidacji i dekonsolidacji frachtu, czy zarządzanie zapasami blisko linii montażowej. Producent maszyn musi tutaj dokonać przemyślanego wyboru operatora. Niemniej ważne jest zastosowanie opakowań wielokrotnego użytku, optymalizacja i zarządzanie operacjami celnymi, reprezentacja podatkowa, czy możliwości przemysłowe w zakresie łączenia komponentów. Wyspecjalizowana firma spedycyjna powinna także zadbać o odpowiednią kontrolę przed i po dostawie, operacje postprodukcji (PPO), zarządzanie częściami, czy zarządzanie transportem multimodalnym. Ponadto, aby logistyka branży maszyn była efektywna, należy wziąć pod uwagę optymalizację i zarządzanie operacjami celnymi oraz dostawę maszyn do dealerów i klientów końcowych.

Czy macie newsy dla naszych gazet w Niemczech lub w Polsce?

scroll to top