Logistyka fulfillment jest częścią e-commerce. Branża e-commerce nabrała olbrzymiego znaczenia w czasie pandemii, łańcuch dostaw musi być bezawaryjny.
Globalny łańcuch dostaw został przez pandemię Covid-19 zakłócony na niespotykaną do tej pory skalę. Szczególnie w świecie, w którym nigdy wcześniej nic nie było tak bardzo istotne jak „just in time”. Branża e-commerce i łańcuch dostaw musiał szybko przystosować się do zmian na rynku. Jego głównym zadaniem stało się przewidywanie skoków popytu i podaży oraz konieczność realizowania oczekiwań klientów w zakresie szybkości i precyzyjności dostaw. I tak logistyka fulfillment czyli outsourcing zadań logistycznych zaczyna być motorem tej branży, ale i pomocą w rozwijaniu się małego biznesu e-commerce.
W czasie pandemii wiele firm musiało zmienić swoją strategię sprzedaży oraz zasady dostawy do klienta ostatecznego. Wychodząc naprzeciw nie tylko wymaganiom klientów, ale i ograniczeniom wynikającym z pandemicznego lockdown, nastąpił jakościowy i ilościowy rozwój branży e-commerce na całym świecie, wspomagany niezbędnym łańcuchem dostaw.
Wiele firm wyciągnęło odpowiednie wnioski i szybko wdrożyło solidne procesy, które przywróciły działanie doprowadzając łańcuch dostaw do w miarę normalnego funkcjonowania. Stały się one bardziej elastyczne, sprawniejsze i odporniejsze na zmiany. Konsekwencją tych działań jest szybsze i sprawniejsze poruszanie się w zmieniającym się świecie. Dlatego stawianie czoła przyszłym wyzwaniom budzi o wiele mniejszy lęk niż w początkach pandemii.
Firmy transportowe czy kurierskie zaczęły sprawniej wdrażać koncepcję “agile” optymalizując łańcuch dostaw między innymi solidną komunikacją pomiędzy dostawcami a producentami. Celem nadrzędnym wszystkich procesów e-commerce jest gwarancja satysfakcji konsumenta. Od tego zależy czy klient skorzysta kolejny raz z naszych usług. Coraz więcej dostawców internetowych oferuje usługę podglądu w czasie rzeczywistym stanu zaawansowania dostawy produktu.
Logistyka fulfillment minimalizuje koszty stałe
Wysokie koszty stałe to zmora każdego biznesu, również tego z branży e-commerce. Utrzymanie powierzchni magazynowej, koszt personelu, koszt konfekcjonowania, pakowania… to wyzwanie dla przedsiębiorcy e-commerce.
Jak zminimalizować te koszty? Warto skorzystać z logistyki fulfillment. Jest to proste rozwiązanie polegające na tym, że to operator logistyczny przejmuje większość twoich działań. To w jego magazynie trzymasz produkty, to jego personel zajmuje się pakowaniem, konfekcjonowaniem i łańcuchem dostaw.
Dzięki temu przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż e-commerce zyskują więcej czasu. Poświęcają go na działania wspierające sprzedaż – optymalizację strony internetowej, SEO, prowadzenie kampanii marketingowych i rozwijanie oferty. W ramach umowy logistyka fulfillment to również usługi kurierskie, które zapewniają dostawę przesyłki nawet w ciągu kliku godzin od złożenia zamówienia. Pod warunkiem oczywiście, że logistyka fulfillment i łańcuch dostaw zostały idealnie zaprojektowane przez usługodawcę.
Obserwujemy już zachowania konsumenckie, które wymagają dostawy produktów tego samego dnia. Również tego samego dnia klient chce zwrócić nie pasujący mu towar. Operator logistyki fulfillment musi to umieć zapewnić. Bezsprzecznie branża e-commerce zostanie z nami na dobre i logistyka fulfillment także.
Od redakcji: Logistyka fulfillment jest tematem dla Natali Bruś z którą można skontaktować się w dowolnym momencie poprzez e-mail. Natalia pisze na niemieckim portalu LogistikNachrichten.de