Branża automotive boryka się z utrudnieniami w dostawach. Części zamienne do samochodów ciężarowych, których brak w magazynach zaczyna być coraz bardziej odczuwalny, wydłuża czas naprawy pojazdów oraz utrudnia ich szybkie serwisowanie.
Brakuje podstawowych części, podzespołów elektronicznych, a ostatnio nawet materiałów smarnych czy płynu ad blue. Problemy te wynikają z utrudnień w globalnym łańcuchu dostaw, ale również z braku surowców do ich produkcji. Według badania rynkowego dla serwisu Motofocus, aż trzy czwarte warsztatów w Polsce zaobserwowało już braki asortymentowe. Sytuacja w branży części zamiennych nie napawa optymizmem.
Branża automotive narażona na opóźnienia w dostawach
Kiedy w marcu 2021 kanał Sueski został zablokowany przez kontenerowiec Ever Given, wielu logistyków, zapowiadało poważne opóźnienia dostaw. Opóźnienia te nie były odczuwalne natychmiast, jednakże im dalej od tego wydarzenia tym braki i niedobory zaczęły być coraz bardziej dotkliwe. Marcowa przerwa w transporcie produktów z Azji sprawiła, że na rynkach zaczęło brakować części zamiennych i podzespołów, w tym do samochodów ciężarowych. W tym samym czasie odradzająca się po pierwszej fali pandemii koniunktura i zwiększone zapotrzebowanie na transport, spowodowały automatycznie zwiększenie popytu na części zamienne do samochodów ciężarowych.
W tym samym czasie na rynku zaczyna brakować półprzewodników, co istotnie zwiększa opóźnienia dostaw komponentów zawierających elektronikę. Z trudnościami mierzą się wszyscy producenci wykorzystujący mikrochipy. Dotyczy to producentów komputerów, smartfonów, sprzętu AGD oraz pojazdów. Tym kryzysem została również dotknięta branża automotive. Jest to efekt wstrzymania produkcji półprzewodników do jakiego doszło w Chinach podczas pandemii. Według analizy firmy Susquehanna Financial Group, średni czas oczekiwania na zamówione półprzewodniki wynosi 20,2 tygodnia. Między innymi właśnie dlatego niektóre części zamienne do samochodów ciężarowych stały się towarem deficytowym. W obliczu coraz mniejszej podaży tych podzespołów, producenci zwiększają liczbę obsługiwanych czynności przypadające na półprzewodniki.
Części zamienne do samochodów ciężarowych
Co w praktyce oznacza ich niedobór? Branża automotive skarży się na braki na półkach magazynowych. Z perspektywy warsztatów najczęściej brakuje części z wysokiej i średniej półki cenowej. Towarem deficytowym stają się również podzespoły wyposażone w elektroniczne układy sterujące. Wydłuża się czas realizacji zamówień na części, a przez to czas serwisowania pojazdów ciężarowych. Szczególnie problematyczny staje się brak komponentów zawierających układy scalone. Alternatywą wówczas stają się używane części zamienne do samochodów ciężarowych lub regeneracja uszkodzonych podzespołów. Niestety, im bardziej skomplikowana awaria, zwłaszcza w obszarze układów elektronicznych, tym dłuższy czas oczekiwania na naprawę. Wpływa to negatywnie na działalność przewoźników, bowiem przedłuża przymusowy postój pojazdów ciężarowych w warsztacie, a co za tym idzie zmniejszają się również przychody firmy.
Jak branża automotive może się przed tym zabezpieczyć?
Części zamienne do samochodów ciężarowych, a faktycznie ich niedobory czy braki mają ogromny wpływ na funkcjonowanie logistyki transportu. Jak można zminimalizować te skutki? Nie ma jednego skutecznego rozwiązania. Branża automotive potrzebuje czasu na odbudowę stanów magazynowych. Analitycy twierdzą, że sytuacja może poprawić się dopiero po drugim kwartale przyszłego roku. Dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość. Firmom transportowym i ich kierowcom radzić można należyte dbanie o tabor, regularne serwisowanie i monitorowanie stanu technicznego pojazdów. Bardzo często od jakości codziennej eksploatacji pojazdów zależy kondycja wielu podzespołów. Natomiast warsztaty już teraz w ramach działań prewencyjnych zakupują z wyprzedzeniem najbardziej potrzebne podzespoły lub wpisują się na listy oczekujących.
Części zamienne do samochodów ciężarowych są obecnie towarem deficytowym, jednak jest to stan przejściowy. W niedalekiej przyszłości branża automotive uzupełni braki w towarze, co nie oznacza, że musimy już teraz liczyć się z nowymi, wyższymi cenami w branży części zamiennych.