Technologia FDM dla branży motoryzacyjnej

Technologia FDM

Technologia FDM wykorzystywana jest przez BMW do produkcji oprzyrządowania. W branży motoryzacyjnej w nadchodzących latach rozwój druku 3D przyniesie zmiany. Głównie ze względu na ogromne korzyści, jakie przynosi w zakresie zrównoważonego rozwoju gospodarczego i produkcyjnego.

Technologia FDM nabiera coraz większego znaczenia

W branży motoryzacyjnej jako alternatywna metoda wytwarzania komponentów produkowanych w małych ilościach. Wykorzystanie technologii FDM w szybkim prototypowaniu jest już standardem w fabrykach BMW. Jednak zakład produkcyjny w niemieckim Regensburgu stosuje systemy druku 3D marki Stratasys nie tylko do tworzenia modeli koncepcyjnych, ale również do docelowej produkcji. Na drukarkach 3D powstają niestandardowe narzędzia przydatne na linii produkcyjnej i osprzęt potrzebny do testów. Aby zwiększyć wydajność, komfort pracowników, łatwość obsługi i powtarzalność procesów, zakład wykorzystuje technologię FDM do poprawy ergonomii ręcznych urządzeń montażowych. Swoboda projektowania pozwala inżynierom tworzyć konfiguracje, które poprawiają obsługę, zmniejszają wagę i poprawiają wyważenie.

Według Schmida “projekty narzędzi, które tworzymy, często nie mogą się równać z częściami obrabianymi maszynowo lub formowanymi”.

W jednym z przykładów firma BMW zmniejszyła masę urządzenia o 72% dzięki zastosowaniu techniki sparsefill. Zastąpienie litego rdzenia wewnętrznymi żebrami pozwoliło na zmniejszenie wagi urządzenia o 1,3 kg (2,9 funta).

“Może się to wydawać niewiele, ale kiedy pracownik używa narzędzia setki razy w ciągu zmiany, robi to ogromną różnicę” – mówi Schmid.


Kolejną zaletą bezpośredniego wytwarzania cyfrowego jest zwiększona funkcjonalność. W procesie addytywnym można z łatwością wytwarzać organiczne kształty, które rozchodzą się i płyną. Projektanci narzędzi mogą zmaksymalizować ich wydajność, poprawiając jednocześnie ich właściwości.

“Warstwowy proces produkcyjny FDM jest dobrze przystosowany do produkcji złożonych korpusów, których wytworzenie przy użyciu konwencjonalnych procesów cięcia metalu byłoby bardzo trudne i kosztowne” – mówi Eidenschink.

Przykład zastosowania technologii FDM

W branży motoryzacyjnej może to być stworzenie narzędzia do mocowania wsporników zderzaków. Ma ono karbowaną rurę, która zagina się wokół przeszkód i umieszcza magnesy mocujące dokładnie tam, gdzie są potrzebne.
Dział przyrządów i uchwytów opracował prosty schemat postępowania, pozwalający określić, kiedy technologia FDM jest odpowiednią opcją. Kryteria obejmują temperaturę, narażenie chemiczne, precyzję i obciążenie mechaniczne. Dzięki materiałowi ABS firmy Stratasys, który inżynierowie uważają za porównywalny do poliamidu, wiele narzędzi do montażu pojazdów spełnia te kryteria.
kryteria. Dla tych, które je spełniają, projektanci mogą tworzyć urządzenia wykorzystujące wszystkie zalety procesu addytywnego.
Zarówno Schmid, jak i Eidenschink uważają, że żadne przedsiębiorstwo nie może sobie pozwolić na rezygnację z szybkiego prototypowania przy opracowywaniu produktów. Widzą jednak o wiele więcej możliwości.

Kompleksowe usługi druku 3D są dostępne w ramach globalnej sieci produkcyjnej Stratasys. Czy chciałbyś porozmawiać z ekspertem na temat druku 3D i drukarek FDM lub ogólnie na temat procesów druku 3D? Zapraszamy do kontaktu.

scroll to top