Ford E-Transit jest kolejnym – po Mustangu Mach-E – samochodem elektrycznym Forda, który wywołał spore zainteresowanie na rynku motoryzacyjnym. Pojazd może się pochwalić m.in. wysoką wartością rezydualną. Logistyka transportowa przy podejmowaniu decyzji zakupowych kieruje się właśnie tym istotnym dla kosztów jej funkcjonowania, kryterium. Jednak zalet E-Transita jest więcej.
Wspomniany model Ford E-Transit, pojawi się na polskich drogach za kilka miesięcy. Bezsprzecznie już teraz wiadomo, że decyzja o jego zakupie będzie słuszna z punktu widzenia wartości rezydualnej. Według danych firmy Info-Ekspert, elektryczny samochód dostawczy Forda jest pod tym względem liderem swojego segmentu. Przedstawiciele branży dostawczej, w tym także logistyka transportowa, zacierają ręce. Z obliczeń firmy Info-Ekspert wynika, że E-Transit serii 350 jest zdecydowanie najlepszym wyborem w swoim segmencie. Przede wszystkim w przypadku użytkowania przez 3 lata i przebiegu 60 tysięcy kilometrów. To typowe wartości przyjmowane przy badaniach modeli EV, tożsame z rzeczywistym użytkowaniem samochodów przez klientów różnych branży.
Po tym okresie elektryk Ford E-Transit nadal będzie wart co najmniej 55,9% swojej początkowej ceny. Wynik zależy od konkretnej wersji pojazdu, zaś wartość rezydualna modelu wahać się może od 55,9 do 56,3%. Samochód w wersji L3H2/L2H2 może pochwalić się zdecydowanie najlepszym wynikiem w swoim segmencie (56,0%), będąc lepszym od drugiego modelu w zestawieniu o 1,5 punktu procentowego.
Wartość rezydualna to prognozowana wartość pojazdu w chwili jego sprzedaży w założonych ramach czasowych i z określonym przebiegiem. Jest ona jednym z kluczowych wyznaczników przy zakupie samochodu. I to nie tylko logistyka transportowa interesuje się wysoką ceną odsprzedaży, ale także klienci indywidualni. Mogą oni sprawdzić, czy zakup danego auta jest dla nich korzystnym finansowo wyborem w kontekście dłuższego użytkowania.
Logistyka transportowa w poszukiwaniu nie tylko ekonomii, ale również wartości ekologicznych
W procesie szacowania wartości rezydualnych bierzemy pod uwagę szereg czynników. Bardzo ważne jest postrzeganie marki i i wizerunek konkretnego modelu na rynku wtórnym. Polityka rabatowa producenta, konkurencyjność ceny zakupu czy długość i zakres gwarancji to również istotne elementy. Ważny jest również rodzaj nadwozia, zabudowy, kompletacja wyposażenia standardowego oraz opcjonalnego – stwierdził Dariusz Wołoszka, kierownik działu wartości rezydualnych Info-Ekspert. Szczególnie logistyka transportowa interesuje się różnymi opcjami zabudowy nadwozia.
Ford E-Transit, którego wersja produkcyjna pojawi się w Polsce w czwartym kwartale bieżącego roku już teraz wzbudza ogromne emocje. Również logistyka transportowa, która cały czas poszukuje proekologicznych rozwiązań systemowych będzie żywotnie zainteresowana tą ofertą. Wszystko przez konkurencyjną cenę, dobre wyposażenie (np. automatyczna klimatyzacja w standardzie), najnowsze technologie (najbardziej wydajny w historii system Forda SYNC 4 w połączeniu z 12-calowym ekranem dotykowym) oraz niespotykane dotąd w samochodach dostawczych Forda możliwości skomunikowania pojazdu ze światem (dzięki aplikacji FordPass Pro można obserwować aktualny status pojazdu, zdalnie otworzyć i zamknąć pojazd, a także zaplanować harmonogram ładowań według potrzeb).
Elektryczne samochody dostawcze to przyszłość transportu. Już teraz są doskonałym wyborem dla usług świadczonych na rzecz klientów końcowych, ale ich możliwości będą rosły. Dlatego też nasz Ford E-Transit ma wbudowany system Ford Power-Up. Pozwoli on na szybkie i automatyczne aktualizacje, które będą zwiększać jego możliwości.
Do tego dochodzą kwestie dofinansowania zakupu czy planowanych stref czystego transportu, przez które popularność elektrycznych samochodów dostawczych będzie rosła. Logistyka transportu musi się do tych ograniczeń jak najszybciej dostosować. Jesteśmy przekonani, że Ford E-Transit odegra jedną z kluczowych ról w tej transformacji – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Dziennikarz z wykształcenia. Pasjonat logistyki, związany z nią od 15 lat. Poszukiwacz innowacji w magazynowaniu i łańcuchu dostaw.