Wprowadzona w 1961 roku europaleta w znacznym stopniu zrewolucjonizowała ogromną branżę, jaką jest logistyka transportu. Nie tylko w Europie, ale i poza nią. Czas potrzebny na załadunek samych wagonów kolejowych mógł dzięki niej zostać skrócony prawie o połowę.
Rok 1961 był niezwykły z kilku powodów. Jurij Gagarin był pierwszą osobą, która wyruszyła w kosmos. W Niemczech został wybudowany mur berliński, a pierwowzór palety, czyli europaleta narodziła się we Francji. Od tego czasu nasze życie bardzo się zmieniło. Podróże w kosmos stały się prawie codziennością, a mur berliński zniknął. Na przestrzeni lat, europaleta, jej struktura i wygląd pozostał niezmienny. Dzięki swoim wymiarom 800 mm x 1200 mm x 144 mm, europaleta jest jedną z cichych bohaterek logistyki. Dzięki niej logistyka transportu mogła się rozwijać.
Logistyka transportu musiała dostosować się do gabarytów palet – począwszy od wymiarowania powierzchni magazynowych i systemów transportowych po powierzchnie załadunkowe w samochodach ciężarowych i wagonach towarowych. Ze względu na ich coraz większa powszechność, od niemal samego początku ustanowiono międzynarodowy system ich wymienności. Europaleta bardzo szybko się przyjęła w świecie transportu i logistyki. Obecnie na całym świecie w użyciu jest około 600 milionów palet systemu EUR i europalet EPAL. Można zatem stwierdzić, że logistyka transportu mogła zostać zrewolucjonizowana dzięki europalecie.
Europaleta spełnia różne funkcje
Możliwość wielokrotnego używania i ich wymiany sprawia, że europaleta stała się trwałym nośnikiem ładunku towarowego. Ponadto europaleta składa się głównie z odnawialnego i ekologicznego surowca jakim jest drewno. W zależności od warunków eksploatacji, paletę używa się średnio od sześciu do siedmiu razy. Następnie naprawia się ją, a potem używa dalej. Symbol „EUR” na palecie gwarantuje jej wymienialność na inną z takim samym symbolem.
Kluczowym czynnikiem sukcesu europalet jest ścisła kontrola jakości podczas procesu produkcji czy naprawy. Europalety produkuje się i naprawia wyłącznie przez autoryzowane firmy. Zastosowanie odpowiedniego gatunku drewna o odpowiedniej wilgotności decyduje o jej trwałości i utrzymaniu nośności do 1500 kg. 11 desek, 9 klocków i 78 gwoździ to niezmienne elementy europalety. Kontrolę jakości produkcji i naprawy sprawuje Międzynarodowego Związek Kolei – Union Internationale des Chemins (UIC). Jedynie palety oznaczone charakterystycznym symbolem „EUR” spełniają wymagania jakościowe. Organizacja UIC będzie w 2022 r. będzie obchodzić swoją setną rocznicę powstania. Nadal będzie niezawodnie standaryzować paletę EUR oraz zapewniać licencje i gwarantować jakość przez członków UIC. Prawa do znaku towarowego palety EUR należą do Rail Cargo Austria AG od 1961 roku.
Europaleta, a jej jakość
Palety drewniane służą do transportu towarów, są częścią opakowania produktów przewożonych wszystkimi rodzajami transportu, szczególnie koleją. Od 1961 roku przepisy i wymagania zawarte w kodeksie UIC 435 stanowią formalną podstawę do produkcji i naprawy palet. Kodeks zawiera również wymagania dotyczące systemów zatwierdzania, kontroli i jakości palet. Aby zapewnić funkcjonalność produkcji oraz napraw palet jak również gwarantować ich wymienność, grupa robocza UIC zobowiązała się do:
– Oferowania wszystkim użytkownikom produkt o tej samej, wysokiej jakości.
– Aktualizacji kodeksu UIC 435 zgodnie z prawodawstwem europejskim.
– Klasyfikacji istniejącej jakości palet zgodnie ze specyfikacjami handlowymi i branżowymi.
– Utrzymania – w szczególności standardów i systemu jakości – dla palet UIC/EUR.
– Proponowania innowacyjnych systemów do przeprowadzania testów jakościowych.
– Ochrony wytłoczonego na paletach znaku towarowego „UIC + EUR” we współpracy z władzami krajowymi.
„PalettenReport” jest jedyną platformą, która publikuje co miesiąc ceny palet standardu UIC i EPAL dla rynku niemieckiego. Zamów abonament już dziś i zyskaj informacje o cenach palet w Niemczech.