Branża części zamiennych i części samochodowe w przemyśle motoryzacyjnym podlegają bardzo złożonym procesom logistycznym. Z zastosowaniem odpowiedniej technologii magazynowej należy na czas zapewnić tysiące różnych części, do wielu różnych modeli samochodów.
Nie bez kozery branża części zamiennych i jej logistyka w przemyśle motoryzacyjnym nazywana jest najważniejszą branżą logistyki. W końcu części zamienne do wielu różnych modeli aut z kilkudziesięcioma tysiącami elementów, muszą być dostępne w całym kraju lub nawet globalnie. Asortyment części obejmuje elementy szybko zbywalne, jak i te bardzo rzadko potrzebne. Przykładem takich części są opony samochodowe, których składowanie ułatwia oferta regałowa firmy META. Celami logistyki części zamiennych są m.in. optymalizacja kosztów, usług i zapasów. Istnieje konflikt między utrzymaniem wystarczających poziomów zapasów, przy możliwie najniższych nakładach finansowych i odpowiednią dostępnością części.
Właściwie zorganizowana logistyka (branża części zamiennych) na wszystkich etapach jest niezbędna dla wszystkich przedsięwzięć, których powodzenie opiera się na ciągłości produkcji lub sprzedaży.
Branża części zamiennych a magazynowanie
Przemysł motoryzacyjny wymaga zaawansowanych i dopasowanych rozwiązań w zakresie magazynowania i dystrybucji. Wymagania te dotyczą również zróżnicowanego określenia zapotrzebowania na części zamienne. Firmowy system dystrybucji obejmuje kilka poziomów – centralny, regionalny i poziom dealerów. Elementy wolno zbywalne są przechowywane centralnie, a szybko zbywalne, blisko miejsca zapotrzebowania. Zasoby magazynu centralnego (części samochodowe) nie muszą fizycznie znajdować się w centralnej lokalizacji. Zazwyczaj, części samochodowe, wolno zbywalne przenoszone są do tanich magazynów zewnętrznych, które dostarczają je, w razie potrzeby, do magazynu centralnego. Zapasy firmy zarządzane są centralnie, za pomocą technologii IT, czyli z wirtualnego magazynu centralnego. Aby uzyskać przejrzysty wgląd w inwentarz w całym łańcuchu logistyki części zamiennych, wszystkie zasoby muszą być wizualizowane za pomocą technologii informatycznej. Odpowiednie oprogramowanie zarządza kompleksowo wszystkimi procesami logistycznymi. Uławia także zarządzanie zapasami części zamiennych. Dodatkowo system zarządza wieloma rożnymi składowymi i wariantami. Od najdrobniejszych części elektronicznych po duże elementy karoserii.
Rozwiązania gwarantujące zwiększanie wydajności
Obecnie zamienne części samochodowe nie sprzedają się już jedynie poprzez producenta lub dealera samochodów. W dzisiejszych czasach klient próbuje pozyskać zamienne części samochodowe taniej, od dostawców zewnętrznych. W sektorze OEM (Producentów Sprzętu Oryginalnego) przemysłu motoryzacyjnego rozwinęła się nieustanna konkurencja. Dlatego niektórzy producenci samochodów – jak Fiat – założyli lokalne centra dystrybucji, aby zapewnić dealerom szybsze i wydajniejsze dostawy części. Dealerzy chcą również obniżyć swoje poziomy magazynowe, dlatego branża części zamiennych wymaga szybkiej dostawy.
Zamiast wysyłać elementy z magazynu regionalnego lub centralnego, na trasy obejmujące czasem tysiące kilometrów, części zamienne części samochodowe można szybko stworzyć dzięki drukowi 3D. Stosuje się, na przykład, spiekanie laserowe – technikę wykorzystywaną w produkcji addytywnej. Warunkiem wstępnym jest powstanie trójwymiarowych danych CAD elementów i możliwość przeniesienia ich na odpowiednią drukarkę 3D. Technologia AM wykorzystuje różne materiały (metale szlachetne, tytan, stopy złożone itp.). Dzięki niej można unikać kosztownego przechowywania wielu części zamiennych. Dodatkowo zminimalizowane zostały przestoje konkretnych pojazdów. Kolejną zaletą spiekania laserowego jest naprawa elementów, których dzięki temu nie trzeba wymieniać w całości. Zarządzanie zapasami części zamiennych otrzymuje tutaj potężne wsparcie.
Branża części zamiennych a składowanie
Magazyny w łańcuchu logistycznym części zamiennych dla przemysłu motoryzacyjnego muszą oferować szeroki zakres opcji przechowywania najróżniejszych części. Bardzo istotna jest tu kwestia doboru regałów np. do składowania opon samochodowych. Niezbędną pomoc oferuje w tym zakresie firma META.
Magazyn samochodowych części zamiennych musi posiadać funkcjonalny i przejrzysty układ oraz wdrożone płynne procesy eksploatacyjne. Często stosoujemy rozwiązania łączone. Obejmują one, na przykład, automatyczne magazyny drobnicowe (AKL) dla pozycji szybko zbywalnych, systemy wielokondygnacyjne (MGA) dla elementów wolno zbywalnych oraz magazyny palet, do uzupełniania całych palet. Odpowiednie zarządzanie zapasami (części samochodowe) wymaga także wykorzystania pojemników z tworzywa sztucznego wielokrotnego użytku, pozwalających na redukcję pojemności. Wykorzystywane są one do transportu z magazynu centralnego do lokalnych centrów dystrybucji lub bezpośrednio do dealerów samochodowych. Następnie z powrotem do magazynu centralnego.
Jakie usługi świadczą wyspecjalizowani operatorzy logistyczni?
Muszą oni przede wszystkim zapewnić specjalne oprogramowanie i nowoczesną platformę on-line pozwalającą na bieżąco śledzenie i zarządzanie procesami logistycznymi. Branża części zamiennych i jej logistyka wspierają i przyspieszają dystrybucję części, niezależnie od ich wagi i rozmiaru. Optymalizuje także koszty ich transportu. Pomaga w załatwianiu formalności celnych i przygotowaniu dokumentacji celnej. Ułatwia znalezienie i wybór najlepiej zlokalizowanych centrów dystrybucji. Zapewnia częste dostawy kilka razy w ciągu doby. Pomaga w zarządzaniu zapasami, na przykład dzięki odpowiedniemu składowaniu opon samochodowych (regały firmy META) i przygotowaniu wysyłek. Zarządza obiegiem zwrotnych opakowań. Pomaga w zarządzaniu zwrotami spowodowanymi błędem w zamówieniu. Także zwrotami nadmiernie zgromadzonych zapasów i tymi spowodowanymi przez wady objęte gwarancją. Odpowiednia logistyka umożliwia dostarczenie części do sklepów i salonów motoryzacyjnych.
Dziennikarz z wykształcenia. Pasjonat logistyki, związany z nią od 15 lat. Poszukiwacz innowacji w magazynowaniu i łańcuchu dostaw.