Beacon ułatwia bezawaryjne dostawy świeżych warzyw i owoców do sklepów Biedronki

Beacon monitoruje łańcuch dostaw

Beacon IOT monitoruje łańcuch dostaw

Logistyka transportowa

Beacon IOT stworzony przez firmę ELCAR, jest nowoczesną technologią, którą stosuje sieć Biedronki i jej centra dystrybucyjne. Nadajniki typu beacon wykorzystują technologię Bluetooth pozwalającą zbierać szereg niezbędnych informacji. Dzięki tym urządzeniom logistyka staje się efektywniejsza, a to pozwala na zapewnienie ciągłych dostaw świeżych warzyw i owoców oraz pełnej dostępności towaru na sklepowych półkach. Ponad 17 tysięcy nadajników Beacon pojawi się niebawem we wszystkich 16 centrach dystrybucyjnych Biedronki na terenie kraju.

Beacon to niewielkie urządzenie będące nadajnikiem Bluetooth zasilane baterią, emitujący ciągły sygnał radiowy. Zbierają one dane dotyczące lokalizacji, temperatury otoczenia, wilgotności czy wstrząsów. Beacon zamontowany np. na palecie, na opakowaniu, w pojemniku cały czas monitoruje istotne wskaźniki i pozwala na lokalizację nośnika w łańcuchu logistycznym. Połączone w liczbie kilku tysięcy stają się inteligentną siecią, która pozwala efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw. Dzięki temu systemowi można dokładne śledzić trasy towaru i warunki w jakich przewozi sie produkty. Począwszy od jego producenta, aż po półkę sklepową.  

System wdrożono już w centrum dystrybucyjnym w gminie Brwinów (woj. Mazowieckie) obsługującym sklepy sieci Biedronka znajdujące się w Warszawie. Następne w kolejności są magazyny mieszczące się w Mszczonowie oraz w Wyszkowie.

Precyzyjna wiedza o stanie infrastruktury pozwala nam lepiej ją wykorzystać. Dzięki dokładniejszej informacji ograniczamy niepotrzebne kursy pojazdów, co pozytywnie wpłynie na zmniejszenie śladu węglowego i przyczyni się do realizacji jednego z filarów społecznej odpowiedzialności biznesu jakim jest ochrona środowiska. 

Wojciech Józefowski, dyrektor logistyki w sieci Biedronka

Beacon IOT usprawnia pracę centrów dystrybucyjnych

Pojedynczy beacon mierzy temperaturę, pozwala zatem na bieżąco kontrolować jej prawidłowość w każdym miejscu (np. w mroźni czy chłodni). W systemie jest informacja o tym, jakie jest wykorzystanie infrastruktury:

  • Które nośniki (chłodnie, mobilne lodówki) są aktualnie w myjni lub dezynfekcji?
  • Które nośniki są gotowe do załadowania?
  • Jaka jest dostępność wolnych pojemników oraz kiedy wrócą z transportu?
  • Jak długo urządzenia i maszyny przebywają w strefie serwisowej?
  • Czy w całym łańcuchu dostaw nie ma miejsc, gdzie niepotrzebnie zalegają nieużywane nośniki, transportery, palety, wózki transportowe?

System logistyczny Biedronki

Sieć Biedronka to blisko 3200 sklepów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach. Aby zapewnić regularne dostawy świeżych warzyw i owoców, mięs, ryb oraz innych produktów, których transport wymaga kontrolowanej, niskiej temperatury (np. nabiału), powstał jeden z najbardziej złożonych i nowoczesnych systemów logistycznych w branży retail:

  • 16 centrów logistycznych o łącznej powierzchni magazynowej ponad 400 tys. m2
  • W każdym takim centrum zatrudnionych średnio 300-400 osób
  • 6000 osób łącznie czuwa nad łańcuchami dostaw Biedronki
  • Codzienna dostawa to ponad 90 tys. palet, na nich ponad 5 mln kartonów, obsługiwanych przez 1200 pojazdów ciężarowych

Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych pozwala na wsparcie efektywności, planowanie oraz lepszą kontrolę bezpieczeństwa towaru i infrastruktury. Stosowanie technologii jest niezbędne, jeśli chce się zapanować nad transportem o takim stopniu złożoności jaki zbudowała Biedronka.

Rafał Koszewski, założyciel i prezes firmy Elcar

System logistyczny Biedronki jest w stanie – w razie gwałtownego wzrostu zapotrzebowania (np. podczas przedświątecznych zakupów) – obsłużyć nawet do 5 dostaw do jednego sklepu na dobę, a ich punktualność  nie spada poniżej 90 proc.

Artykuł powstał w biurze prasowym sieci Biedronka.

scroll to top