Omnichannel to dominujący trend w świecie e-commerce. Zdecydowana większość sklepów internetowych podąża za tym modelem sprzedaży wielokanałowej, co ma znaczący wpływ na ich działalność i marketing
Wszystko zaczyna się od współczesnych klientów i ich oczekiwań.A dzisiaj klienci oczekują od sklepów internetowych dostępności, sprawnej obsługi i komunikacji na różnych poziomach. I właśnie coś takiego stara się zapewnić strategia omnichannel.
Omnichannel to podejście do sprzedaży i marketingu, które zakłada, że cała komunikacja z klientem powinna być przede wszystkim holistyczna. Strategia ta obejmuje wykorzystanie wielu różnych kanałów do:
- komunikacji z klientami,
- prowadzenia działań marketingowych,
- prezentowania oferty,
- składania zamówień.
Ale też do budowania długotrwałych relacji z tymi klientami i zapewnienia im jak najlepszej obsługi. I tym właśnie omnichannel różni się od zbliżonej strategii, jaką jest multichannel.
Zalety modelu
Dzięki strategii omnichannel możesz:
- docierać do klientów wszędzie tam, gdzie oni są (i oczekują, że Ty też będziesz),
- budować zaangażowanie klientów na różnych poziomach,
- łączyć doświadczenia offline (przede wszystkim poprzez sklep stacjonarny) z doświadczeniami online (aplikacja mobilna, sklep internetowy),
- skrócić proces zakupowy i zminimalizować wysiłek klienta (np. dzięki takim rozwiązaniom jak aplikacja mobilna, która umożliwia składanie zamówień, czy zyskujące na popularności rozwiązanie, jakim jest click & collect).
Wady modelu
Główna wada omnichannel jest związana z implementacją tego modelu. Nadal mnóstwo sklepów, szczególnie dużych sieci handlowych, oddziela tematy offline od online. Zajmują się nimi różne działy (lub agencje), są dla nich tworzone różne strategie. Omnichannel wymaga jednej, całościowej strategii, co może wiązać się z dużą zmianą zarówno na poziomie koncepcyjnym, jak i operacyjnym.
W praktyce firma, która chce działać w modelu omnichannel powinna powołać jeden zespół, który tworzy i optymalizuje doświadczenia klientów we wszystkich kanałach, niezależnie od tego, jakie to kanały. Wymaga to dopasowania do nowych warunków wszystkich procesów biznesowych, prowadzonej analityki internetowej, a nawet dostępności produktów.
Powierz logistykę Omnipack
Omnichannel niesie za sobą wiele korzyści, zarówno dla Ciebie, jako sprzedawcy, jak i dla Twoich klientów. Aby jednak korzystanie z tej strategii było możliwe w pełni, prawdopodobnie będziesz musiał/a wprowadzić nieco zmian w swoim biznesie i aktualnej ścieżce zakupowej. Będzie się to wiązać z konkretnymi inwestycjami, zarówno finansowymi, jak i czasowymi.
Zapewniamy jednak, że warto! To podejście powoli staje się standardem w sektorze eCommerce i sklepy internetowe, które nie wprowadzą niezbędnych zmian na czas, po prostu zostaną przegonione przez bardziej świadomą konkurencję. Dołóż starań, aby Twój sklep nie znalazł się w grupie, która wagę omnichannel uświadomi sobie zbyt późno.
Na koniec pamiętaj, że doskonałe doświadczenia klientów to także logistyka. Szybka wysyłka, odpowiednio zapakowany towar i poprawna realizacja zamówień to czynniki, które także mogą zjednać Ci lojalność niejednego klienta. Na logistyce znamy się jak mało kto! Jeśli potrzebujesz pomocy w realizacji zamówień w swoim sklepie internetowym – zgłoś się do Omnipack! Wspólnie zaprojektujemy rozwiązanie, które pomoże Ci dalej rozwijać Twój sklep i zadowoli Twoich klientów.
W Omnipack zawsze jesteś pod opieką ekspertów z kilkunastoletnim doświadczeniem w logistyce. Wypełnij formularz kontaktowy.