Logistyka handlowa i transport do sieci handlowych obejmują wszystkie procesy, które zachodzą w odniesieniu do klientów, sprzedawców detalicznych, a także producentów i dostawców przedsiębiorstwa. Także takie procesy logistyczne, które zachodzą zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa handlowego. Każda z sieci ma swoją charakterystykę opartą na lokalizacjach ją tworzących, dostarczanych towarach, zasadach zarządzania zapasami lub wymianie produktów sezonowych. Cała logistyka handlowa i transport do sieci handlowych są uzależnione od wielu składających się na nie elementów, przez co muszą być w stanie elastycznie dopasowywać się w przypadku bieżących i nieplanowanych zmian. Współpraca operatorów logistycznych z przedstawicielami branży retail pokazuje, że legendarna dla wielu osób decyzyjnych „elastyczność” ma różne definicje. Dziś należy ją rozumieć jako wielozadaniowość i dopasowane partnerstwo we współpracy.
Logistyka handlowa – elementy składowe
- dopasowany system do zarządzania łańcuchem dostaw – sieci handlowe oprócz odpowiedniej organizacji dostaw produktów, potrzebują dostępu do pełnej informacji. Sprawna i obustronna wymiana danych (np. EDI) zapewnia nie tylko dostęp do track&trace, ale także pozwala na odejście od standardowej wymiany e-mailowej i generowania kolejnych zestawień w Excelu. Autorskie rozwiązania umożliwiają budowanie aplikacji do zarządzania informacjami i dopasowywanie go dokładnie pod funkcjonujący łańcuch dostaw oraz pozostawia wiele możliwości w zakresie rozwoju o kolejne moduły,
- kompleksowa obsługa – warto decydować się na współpracę z operatorem, który ma możliwość zapewnienia kompleksowej obsługi. Logistyka handlowa często opiera się o działalność na kilku usługach logistycznych. To jest transport do sieci handlowych: morski, lotniczy, drogowy, kolejowy, odprawy celne, dystrybucja, czy magazynowanie,
- wsparcie merytoryczne – kontakt z człowiekiem – ekspertem, który podzieli się swoją wiedzą, pozostaje znaczącą pozycją w dobie rozwijającego się outsourcingu. Dedykowany zespół lub opiekun, pracujący na odpowiednio zebranych informacjach z aplikacji do zarządzania informacją, stanowi złoty środek. Otrzymujemy w ten sposób poczucie komfortu i bezpieczeństwa, a logistyka handlowa działa bez zakłóceń.
Co jeszcze jest ważne w logistyce sieci handlowych?
Odpowiednio dobrane, pojedyncze zabiegi taktyczne są w stanie zdywersyfikować cały łańcuch dostaw i transport do sieci handlowych oraz poprawić jego efektywność. Na przykład, dzięki temu, że operator oferuje magazyn zlokalizowany w Gdańsku z dostępem do portu. Podczas gdy Klient posiada centrum logistyczne zlokalizowane na południu kraju, w prosty sposób można znacznie poszerzyć możliwości dystrybucyjne. Właśnie takie doświadczenie, spersonalizowane podejście i dostęp do szerokiego wachlarza rozwiązań, bez ograniczania się do jednego podwykonawcy lub armatora, sprawiają, że logistyka handlowa jest zoptymalizowana.
Transport do sieci handlowych – logistyka własna
Są sieci, które intensywnie rozwijają się w oparciu o własne zaplecze logistyczne. Jako przykład posłużyć tu może strategia Jeronimo Martins – właściciela sklepów Biedronka. Wraz z rozwojem sieci placówek, firma rozbudowuje sieć dystrybucji. Własna sieć dystrybucji i transport do sieci handlowych pozwalają na bieżący nadzór nad jakością procesów – zarówno w obszarze transportu jak i magazynowania. Czas składowania skrócono tu do minimum, dzięki zastosowaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych do planowania zapasu, operacji magazynowych czy obsługi transportu. Od momentu zamówienia produkty trafiają na sklepowe półki w ciągu 24 godzin.
Zaskoczyć klienta
Ekspansja znanych na rynku marek to zauważalna tendencja. Klienci coraz chętniej poszukują jednak także nowości. Jako przykład ekspansji posłużyć może Toys”R”Us. To sieć specjalizująca się w sprzedaży zabawek i produktów dla dzieci. Jednym z czynników, które zadecydowały o rozwoju w Polsce było właśnie to, że rozwijająca się gospodarka stanowi tu atrakcyjny punkt wyjścia także dla dalszej ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej. Nowoczesna logistyka i transport do sieci handlowych to dziś m.in. możliwość powierzenia obsługi zadań logistycznych zewnętrznemu operatorowi. Tą drogą idzie właśnie Toys”R”Us. Firma od kiedy jest w Polsce, realizuje operacje za pośrednictwem wyspecjalizowanego operatora logistycznego. Rozwój sieci sklepów oznaczać będzie zatem rozszerzanie współpracy z operatorem.
Polska atrakcyjnym rynkiem zbytu
Dlaczego to właśnie nasz kraj jest tak atrakcyjnym miejscem dla zagranicznych sieci handlowych, a logistyka handlowa rozwinięta? Ze względu na potencjał prawie 40 milionów konsumentów, Polska to dla zagranicznych firm niezwykle atrakcyjny rynek zbytu. Nasz kraj jest atrakcyjnym miejscem także z punktu widzenia logistyki prowadzonych działań. To doskonałe miejsce do budowania struktur o zasięgu międzynarodowym – zapewniając możliwość ekspansji na pozostałe, mniejsze rynki Europy Środowej i Wschodniej. Atrakcyjna lokalizacja i tranzytowe położenie to ważne argumenty czyniące Polskę przyczółkiem dla rozwoju nie tylko dla dużych sieci handlowych, ale i mniejszych „graczy” posiadających kilka czy kilkanaście placówek handlowych na terenie kraju.
Publikujesz w Polsce lub w Niemczech? Zrób to z nami.
Dziennikarz z wykształcenia. Pasjonat logistyki, związany z nią od 15 lat. Poszukiwacz innowacji w magazynowaniu i łańcuchu dostaw.