Logistyka e-commerce w krajach DACH ma swoją specyfikę. Każdy europejski kraj lub region zmaga się z różnymi wyzwaniami w tym kontekście. Aby im sprostać, stosuje się różnego rodzaju zabiegi biznesowe, technologiczne, czy logistyczne.
Oczywistym jest, że szybki rozwój e-commerce wpływa na logistykę. Przy wyborze kraju na ekspansję większość sprzedawców online wybiera te kraje, których kultura jest zbliżona do ich własnej. Logistyka e-commerce w krajach DACH jest doskonałym tego przykładem. Głównym zmartwieniem właścicieli niemieckojęzycznych sklepów internetowych jest międzynarodowa dostawa i zwroty. Z tego powodu spedytorzy i właściciele sklepów internetowych rozwijają swoją współpracę i w porównaniu z innymi regionami Europy stworzyli sobie dość stabilne środowisko. Lepsza logistyka e-commerce w krajach DACH to oprócz rozwoju sieci logistycznych, także dążenie do poprawy jakości swoich usług. Firmy spedycyjne robią to, inwestując w centra zarządzania infrastrukturą. Wszystkie te ulepszenia wpływają na pozycję regionu DACH, który jest liderem w dostawie nie tylko w Europie.
Logistyka e-commerce w krajach DACH – zwyczaje konsumenckie
Bank Światowy stworzył zestawienie LPI (Logistics Performance Index) 160 krajów świata. Niemcy prowadziły w nim już 3 razy z rzędu. Austria w ciągu kilku lat awansowała z 22 miejsca na 4. Szwajcaria utrzymuje się na 11 pozycji. Logistyka e-commerce w krajach DACH jest najbardziej rozwinięta w Niemczech.
W ramach niemieckiej gospodarki wiele firm przeniosło się, na fali zmian wywołanych pandemią, do cyfrowego świata. Niemieccy konsumenci są wobec sprzedawców wymagający, cenią zaufanie, lojalność, swojskość i bezpieczeństwo.
Austria sąsiaduje z ośmioma krajami, dlatego obywatele tego kraju wydają dużo środków na zakupy w zagranicznych sklepach. Rynek w tym kraju jest zdominowany przede wszystkim przez sprzedawców niemieckich, a jego liderem jest niemiecki Amazon.
Z kolei mieszkańcy Szwajcarii, tuż za Austriakami, najchętniej kupują w zagranicznych sklepach. Szwajcarscy klienci kierują się wygodą i przywiązaniem do lokalnych brandów. Ogólnie, aż 76% klientów regionu DACH decyduje się na zakupy online.
Logistyka e-commerce w krajach DACH oparta jest na różnych formach płatności, w zależności od danego kraju. Z informacji podanych w serwisie Fulfillment Box, można wywnioskować, że obywatele Niemiec najczęściej używają gotówki, natomiast płacąc online – dominuje PayPal (w Austrii również mamy do czynienia z tym rodzajem płatności). Jeśli chodzi o Szwajcarię, konsumenci online preferują transfery bankowe oraz karty kredytowe.
W przypadku zwrotów niemiecki rynek jest dosyć specyficzny. Jedna trzecia klientów odsyła swoje przesyłki co 10. raz, natomiast 14% kupujących zwraca 25% swoich zamówień. W samym tylko 2018 roku zwrócono aż 280 milionów przesyłek i liczba ta stale rośnie. Wskaźnik ilości zwrotów jest szczególnie dosyć wysoki w przypadku odzieży.
Najważniejsi gracze e-commerce w regionie DACH
W branży logistycznej Niemcy są liderem w dziedzinie technologii i usług. Pracuje w niej 3 miliony ludzi w mniej więcej 60.000 firmach. Najbardziej znanymi są Deutsche Post DHL, DB Schenker i Dachser.
Przeciętny niemiecki odbiorca otrzymuje około 24 przesyłek rocznie. Co istotne, jest to większa liczba niż w przypadku odbiorców w innych krajach Europy. Liczba odebranych przesyłek w Austrii i w Szwajcarii jest nadal stosunkowo niska – 14 i 9 rocznie na jednego obywatela. Co ciekawe, po dokończeniu zamówienia, według badań, niemiecki sprzedawca online nie interesuje się już zbytnio swoim klientem. Na przykład, nie można wybrać preferowanego dostawcy i czasu dostawy. Tylko 10% klientów otrzymuje informację na temat szacowanego czasu dostawy, natomiast pozostali muszą mieć nadzieję, że kurier zastanie ich w domu.
Zalando jest idealnym przykładem dobrze prosperującego sklepu internetowego w regionie DACH. Jakiś czas temu firma rozpoczęła współpracę ze Swiss Post. Dzięki temu klienci w Zurychu mogli odebrać swoje pierwsze przesyłki już pierwszego wieczoru od ich zamówienia w Szwajcarii. Zalando podążało w ten sposób za trendem z Niemiec, czyli dostawy tego samego dnia. W Niemczech, tego typu obecnie jest to możliwe w 20 miastach.
Logistyka e-commerce w krajach DACH – jak się przygotować do sprzedaży?
Rynek DACH zrzesza ponad 94 milionów użytkowników Internetu. Połowa z nich regularnie robi zakupy poprzez social media (głównie Facebook i Instagram). Wymienione dane są doskonałym dowodem na to, że działania w wyszukiwarkach należy łączyć z promowaniem firmy w mediach społecznościowych.
Jeżeli chce się zaistnieć w sektorze DACH, należy zoptymalizować swoją stronę pod kątem mobilnym, zwracając również uwagę na optymalizację najważniejszych czynników wydajności serwisu internetowego, jakimi są Core Web Vitals. Ponadto, aby przygotować firmę do sprzedaży na rynkach DACH, należy skupić się na dostosowaniu strategii online.
Warto również zainwestować w kompleksowe działania SEO, uwzględniające metodę SEO360® (lub SXO), oferującą trwałe rezultaty i wzrost sprzedaży.
Interesuje Was wynajem artykułów SEO?
Oferujemy bibliotekę artykułów na Polskę i Niemcy.