Giełda transportów i logistyka transportowa – bez tych rozwiązań często trudno o optymalny przewóz towarów. Terminy te przenikają się wzajemnie i w większości branż nie można ich całkowicie rozdzielić. Przewóz różnego rodzaju towarów tylko z pozoru wydaje się błahym zadaniem. Nie wystarczy jedynie odpowiednie zapakowanie towarów i przewiezienie ich w wyznaczone miejsce. Na szczęście z pomocą przychodzi nam logistyka transportowa polegająca na dokładnym planowaniu oraz optymalizacji przewożenia ładunków.
Logistyka transportowa – dlaczego jest tak ważna?
Logistyka transportowa obejmuje planowanie oraz optymalizację transportu ładunków. Pomocna w tym jest giełda transportów, o której poniżej. Dzięki sprawnie przeprowadzonym działaniom z zakresu logistyki transportu, firma może uniknąć niepotrzebnych strat, a także zapewnić sobie usprawnienie całego procesu sprzedaży i produkcji. Jedna czwarta kosztów w logistyce jest związana z transportem. Kluczowym aspektem jest tutaj czas. Dzięki logistyce transportu i giełdom transportowym istnieje możliwość skrócenia go do minimum. Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe. Mamy tu na myśli gospodarkę magazynową, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych. Ponadto, lokalizację centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, czy dostępność i wykorzystanie środków transportu. Ważne jest także stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków i organizacja transportu. Firmy transportowo – spedycyjne świadczą usługi będące fragmentem złożonego łańcucha dostaw. Mogą one być zarówno bezpośrednim dostawcą usług dla firm, bądź też podwykonawcą operatora logistycznego, który integruje poszczególne elementy całego łańcucha dostaw.
Giełda transportów – czym właściwie jest?
W dzisiejszych czasach, w dobie zaawansowanego Internetu, giełda transportów jest platformą wymiany informacji między przewoźnikami i przedsiębiorstwami spedycyjnymi, czy klientami indywidualnymi. Pomaga znaleźć odpowiedniego przewoźnika. Ma również ułatwić komunikację i przyspieszyć zawieranie transakcji w transporcie towarów. Wykorzystując Internet można w czasie rzeczywistym wyszukać wolne ładunki, czy zaoferować do przewozu ładunek lub pojazd. Firma, która ma towary do transportu, publikuje zlecenie transportowe z opisem towarów i trasą. Bywa też odwrotnie. To przewoźnik zgłasza ciężarówkę jako ofertę transportową i poszukuje klienta z towarem do przewiezienia. Giełda transportów łączy więc w sobie niejako dwie giełdy: ładunków i pojazdów. Główną różnicą między działającymi giełdami transportowymi jest ich zasięg geograficzny, w którym realizowane są trasy przewozu towarów. Są giełdy krajowe, regionalne lub międzynarodowe.
Drugą różnicą jest liczba ofert ładunków. Są giełdy ładunków, które w bazie mają 200-350 tys. ofert każdego dnia, inne chwalą się 7 nowymi ofertami na sekundę, liczbą dostępnych dziennie pojazdów np. 50 tys. lub liczbami zarejestrowanych i zweryfikowanych klientów. Niektóre proponują obsługę transakcji nawet w ponad 20 językach. Dostęp do giełdy w branży transportowej może być bezpłatny lub płatny. Część giełd ładunków wymaga zainstalowania specjalnego oprogramowania i opłacenia stosownego abonamentu za korzystanie z usług. Inne udostępnione są za darmo poprzez przeglądarkę www lub aplikację mobilną. W giełdzie transportowej pobiera się prowizję od wartości zlecenia transportowego pozyskanego dzięki serwisowi. Płaci ją przewoźnik.
Giełda ładunków to dział sprzedaży
Wykorzystanie giełdy transportowej pozwala firmom zmniejszyć liczbę przejazdów bez ładunku powrotnego. Ułatwia też optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i pozyskiwanie dodatkowych zleceń transportowych na danej trasie przejazdu. Takie giełdy są też szansą dla producentów różnych towarów, którzy nie mają własnej floty ciężarówek. Nie muszą współpracować ze spedytorami i tym samym oszczędzają pieniądze. Na giełdach transportowych w jednym miejscu mamy dużo różnorodnych ofert ładunków, a ich skala kształtuje konkurencję wśród przewoźników. Istnieje jednak pewne ryzyko przypadkowości wyboru przewoźnika. Giełdy transportowe tworzą więc fora umożliwiające wyrażanie opinii lub składanie rekomendacji na temat wszystkich jej klientów działających na danej giełdzie. Do ofert ładunków nie można wejść anonimowo. Klienci rejestrują swe dane, są też weryfikowani przez daną giełdę transportową.
Giełda transportów – jak to działa?
Logistyka transportowa, a w ramach niej – giełda transportów umożliwia wybór najkorzystniejszej oferty spośród proponowanych przez przewoźników usług. Po tym jak dodane zostanie zlecenie, giełda transportowa przekazuje je przedsiębiorcom, którzy świadczą usługi transportowe. Na platformie odpowiadają na pytania dotyczące terminu transportu, a także kosztów przejazdu. Licytacja na giełdzie transportowej działa odwrotnie niż zwykle, ponieważ proponowane są coraz niższe, a nie coraz wyższe ceny. Właściwa logistyka transportowa to także właściwe zarządzanie finansami, a korzystanie z giełdy transportowej to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. Firmy z różnych miejsc na świecie mają szansę w łatwy sposób nawiązać relację biznesową. Żmudne zajęcie jakim jest wykonywanie telefonów, wysyłanie maili z ofertami można zamienić na kilka kliknięć. Poza tym, to firmy przewozowe walczą o zlecenie, więc oszczędzany jest czas na wyszukiwanie najkorzystniejszej oferty. Mamy również możliwość sprawdzenia opinii o przewoźniku, którą zamieszczają klienci, korzystający wcześniej z usług danego zleceniobiorcy.
Rodzaje giełd transportowych
Giełda ładunków morskich, czy lotniczych jest również możliwa, choć na razie niewiele giełd oferuje takie rozwiązanie. Powstało ono w odpowiedzi na potrzeby firm spedycyjnych, które były zainteresowane taką formą współpracy. Z giełdy transportowej paczek ma się szansę skorzystać, gdy prowadzi się sprzedaż wysyłkową, ale również, przy indywidualnej wysyłce paczki. Można zlecić wysłanie jej wraz z produktami z dowolnej kategorii – może być to sprzęt elektroniczny, żywność czy prezent pod choinkę. Logistyka transportowa zyskuje bardzo wiele dzięki giełdom transportowym.
Interesuje Was publikacja w Polsce lub w Niemczech? Zapraszamy do współpracy.
Dziennikarz z wykształcenia. Pasjonat logistyki, związany z nią od 15 lat. Poszukiwacz innowacji w magazynowaniu i łańcuchu dostaw.