Branża odzieżowa jest teoretycznie łatwa w realizacji logistycznej. Jednak jej logistyka wymaga pewnych wyspecjalizowanych zabiegów. Każdy producent odzieży musi je znać. Prowadząc swój własny sklep odzieżowy oprócz skutecznej promocji i dbałości o jakość produktów, ważne jest także opracowanie i zaplanowanie odpowiedniego zaplecza logistycznego. Branża modowa nie wymaga specjalistycznych warunków przechowywania oraz przewozu towaru. Paczki nie wymagają także delikatnego i specjalnego traktowania, Nie są także wymagane żadne specjalne pozwolenia, czy certyfikaty. Jednakże dobra organizacja logistyki w tym przypadku może być sporym wyzwaniem. Wie o tym każdy producent odzieży.
Istnieją takie okresy w roku, kiedy w branży fashion aż wre, a ilość zamówień wydaje się kilkukrotnie większa niż normalnie. Mowa tutaj o letnich i zimowych wyprzedażach. Popyt w ciągu roku przechodzi różne wahania i nie utrzymuje się na stałym poziomie. Dla obsługi logistycznej w odniesieniu do zaopatrywania sklepów na przykład w galeriach handlowych, pewną trudność mogą sprawiać konkretne godziny odbioru towaru, narzucone z góry przez centra handlowe. Producent odzieży musi temu sprostać. Wyspecjalizowany operator logistyczny może pomóc w odpowiednim zaplanowaniu i przewidzeniu potrzeb i oczekiwań klientów. W kwestii logistyki duże znaczenie ma zaplecze techniczne, odpowiednio duża powierzchnia magazynowa, wystarczająca ilość pracowników, czy dostępność floty dystrybucyjnej.
Istnieją także możliwości zamówienia przydatnych usług dodatkowych jak na przykład prasowanie, odświeżanie odzieży, kontrola jakości, dołączanie etykiet cenowych i rozmiarowych. Branża odzieżowa i jej obsługa logistyczna, obejmują szeroki łańcuch dostaw. Należy wymienić tu między innymi producentów włókien, tkanin, tekstyliów czy nawet gotowej odzieży, gdyż obecnie możliwe jest zamawianie gotowych konstrukcji. Producent odzieży ma tu szerokie pole do manewru. W łańcuchu dostaw ująć także należy projektantów i konstruktorów. Następnie czas przejść do właściwej produkcji, dystrybucji i sprzedaży. Nie da się wprowadzić nowych ubrań, akcesoriów czy dodatków do łańcucha dostaw i zagwarantować właściwy przepływ obecnych produktów bez planowania logistycznego.
Branża odzieżowa – szybkość ma znaczenie
Aby w pełni sprostać oczekiwaniom klientów, produkty muszą być wysyłane w bardzo krótkim czasie, aby w przeciągu 24 do 48 godzin mogły dotrzeć do odbiorcy. Ekspresowe dostarczenie towaru jest kluczem do sukcesu w logistyce branży odzieżowej, ponieważ pozwala na spełnienie wymagań odbiorcy, nim zdążą się one zmienić. W przypadku sklepów z ubraniami zakupiony towar pakowany jest od razu i nadawany zwykle tego samego dnia. Szybkość miała bardzo istotne znaczenie zwłaszcza podczas okresu pandemii, gdy nie funkcjonowała możliwość zakupów stacjonarnych. Każdy producent odzieży zmagał się z tym problemem. Obecnie, choć wróciła możliwość zakupu bezpośrednio w sklepie, wciąż wiele osób zamawia ubrania online. Dodatkowym komfortem jest możliwość zwrotu towarów, który umożliwia odpowiednia obsługa logistyczna branży odzieżowej. Aby w szybko działającej logistyce branży fashion wszystko działało poprawnie, niezbędne jest wypracowanie odpowiednich systemów, gwarantujących skuteczność obsługi.
Dostawy odzieży – zarządzanie
Na cały łańcuch systemu dostarczania i sprzedaży towarów składa się wiele równie istotnych elementów. Kontrola stanów magazynowych oraz zamawianie na bieżąco odpowiednich ilości produktów dają pewność, że nie zabraknie asortymentu wybieranego przez konsumentów, a branża odzieżowa realizuje swoją logistykę poprawnie. Właściwe zarządzanie zamówieniami pozwala na wyeliminowanie opóźnień, związanych ze sprowadzeniem wyprzedanego towaru. W całym procesie niezbędny jest również odpowiedni system raportowania, dający jasny wgląd w stany magazynowe firmy. Podczas przyjęcia towaru należy zwrócić uwagę na prawidłowe ilości zgodnie z zamówieniem. Odpowiednia obsługa logistyczna branży odzieżowej umożliwia również właściwe rozmieszczenie towaru na półkach magazynowych. Ma to bardzo duże znaczenie w przypadku szybkości i ergonomiczności pracy.
Poszczególne elementy warto podzielić według konkretnych kategorii, aby znalezienie produktu nie sprawiało pracownikom problemu. Kompletowanie zamówień warto rozdzielić na poszczególne sekcje magazynu. Wcześniej przygotowane opakowania pozwolą zaoszczędzić czas, a odpowiednio rozłożony towar zniweluje zbyt długie poszukiwania na półkach. Podczas pakowania produktów warto wziąć pod uwagę opakowania, specjalnie zaprojektowane pod kątem klientów. Inaczej będzie wyglądała klasyczna paczka, inaczej paczka przeznaczona na prezent. Dodawanie papierów ozdobnych, elementów dodatkowych, jak próbki, czy gratisy wpłynie pozytywnie na odbiór konsumenta. Sprawna logistyka branży fashion, obsługa zwrotów oraz kontakt z klientem, dający mu możliwość monitorowania procesu pakowania i wysyłki zamówienia, to równie ważne elementy.
Opakowania z najwyższej półki
Właściwa logistyka (branża odzieżowa) musi sprostać wymaganiom ze strony konsumentów. Warto na przykład, aby producent odzieży przyłożył większą wagę do samych opakowań, wybieranych przez daną firmę. W przypadku branży odzieżowej muszą one spełniać kilka niezbędnych wymogów. Przede wszystkim czas ich składania nie powinien być zbyt długi, ponieważ może to wpłynąć na zaburzenie struktury logistycznej. Jednocześnie każda marka chciałaby się wyróżnić opakowaniem, które może być łatwo personalizowane. W ten sposób można bez większych kosztów umieścić logo firmy lub całą szatę graficzną na pudełku. Daje to możliwość poszerzania rozpoznawalności marki oraz sprawia, że pudełko zyskuje wyjątkową odsłonę. Zbędne, plastikowe wypełniacze warto zamienić na kolorowy papier ozdobny lub włókna drewniane. Takie rozwiązania nie tylko są bardziej „zielone”, ale także wpływają na elegancki wygląd całego opakowania. Coraz częściej stawia się także na ozdobne pudełka, które można wykorzystać wielokrotnie.
Branża odzieżowa i elastyczność procesów
Wprowadzenie nowej kolekcji to tylko jeden z aspektów wpływających na dynamikę pracy magazynu. Innymi istotnymi czynnikami są dostosowanie kolekcji do sezonu i wpasowanie kolekcji w aktualne trendy panujące na rynku. Kolejnym wyzwaniem są sezonowe szczyty sprzedaży. Zachowania konsumenckie bywają bardzo spontaniczne, wykreowane nagłym trendem, niejednokrotnie stymulowane mediami społecznościowymi. Magazyn w okresie wzrostu sprzedaży musi kilkakrotnie zwiększyć swoją wydajność zachowując najwyższą jakość procesów. Sezonowe wzrosty sprzedaży weryfikują profesjonalizm operatora logistycznego.
Co producent odzieży musi wiedzieć – dobór rozwiązań
Branża odzieżowa wymaga indywidualnego podejścia. Projekty logistyczne dla branży fashion trudno integrować w ramach magazynów typu multiuser dla innych branż, ponieważ warunki składowania ubrań powinny minimalizować możliwość zakurzenia, zawilgocenia czy też przejęcia obcych zapachów. Najczęściej są to projekty indywidualne z dedykowanymi rozwiązaniami przeznaczonymi dla tej branży. Wyspecjalizowany operator logistyczny realizuje usługi magazynowe, usługi modelingu i studia fotograficznego oraz szerokie spektrum usług wartości dodanej. Kolejnymi kategoriami usług logistycznych dla branży odzieżowej są logistyka zwrotów, usługi IT oraz kompleksowe zarządzanie logistyką opakowań dla sprzedaży internetowej. Odpowiednia logistyka (branża odzieżowa) jest bardzo istotna. Dostarczane klientom produkty muszą być starannie zapakowane. Dostawy muszą odbywać się szybko i w sposób przemyślany.
Publikujecie w Niemczech lub w Polsce? Tylko z nami.
Dziennikarz z wykształcenia. Pasjonat logistyki, związany z nią od 15 lat. Poszukiwacz innowacji w magazynowaniu i łańcuchu dostaw.