Regały magazynowe i pojemniki magazynowe – ich rola i znaczenie w logistyce kontraktowej

Regały magazynowe

Regały magazynowe

Regały magazynowe i pojemniki magazynowe wspomagają realizację logistyki kontraktowej. Na czym polega ona sama? Jest to obszerna dziedzina logistyki, która obejmuje szereg procesów logistycznych. Ma także wpływ na organizację łańcucha dostaw. Od obsługi dostaw towarów np. od producenta aż po transport do magazynu, konfekcjonowanie towaru, planowanie tras i terminowy transport do klienta końcowego.

Logistyka kontraktowa to usługa logistyczna, która w najprostszej formie jest magazynowaniem w ramach outsourcingu. Realizowana jest zarówno dla dużych, jak i mniejszych firm np. sklepu internetowego. Pomaga im efektywniej realizować zamówienia dla klientów; lepiej zorganizować procesy logistyczne i ulepszyć jakość obsługi klienta. To również rozwiązanie dla firm, które nie mają własnego magazynu. Operatorzy 3PL w ramach logistyki kontraktowej oferują realizację nie tylko tradycyjnych operacji logistycznych. Także bardziej zaawansowane usługi zarządzania łańcuchem dostaw. Głównym celem jest realizacja procesów logistycznych zgodnie z oczekiwaniami klienta tak, aby jak najszybciej dostarczyć towar do klienta docelowego.

Regały magazynowe i ich wykorzystanie – zadania operatora logistycznego:

  • operator bardzo dokładne planuje wszelkie operacje logistyczne,
  • bierze pełną odpowiedzialność za przejęcie towarów od producenta i ich magazynowanie zgodnie z właściwościami produktów,
  • obsługuje zwroty towarów np. ze sklepów internetowych,
  • realizuje usługę składowania towarów w magazynie,
  • konfekcjonuje towar w magazynie zgodnie ze wskazówkami klienta,
  • wykonuje pozostałe czynności np. zgrzewa opakowania,
  • odpowiada za kompleksowe i rzetelne kompletowanie zamówień zgodnie z wytycznymi klienta,
  • realizuje bezpieczny i terminowy transport towaru do klienta końcowego,
  • przepakowuje produkty np. w firmowe opakowania wraz z dodatkową usługą etykietowania produktów,
  • kompleksowo obsługuje sklep internetowy (od przyjmowania zamówień aż po
    przyjmowanie zwrotów),
  • integruje systemy informatyczne i wdraża automatyzację,
  • przygotowuje firmowe zestawy promocyjne.

Regały magazynowe i pojemniki magazynowe – outsourcing

Jeśli chce się oddelegować część lub pełen outsourcing logistyki danej firmie, należy pamiętać o tym, że logistyka kontraktowa to część outsourcingu logistycznego. W ramach takiej współpracy można oddelegować np. pełną logistykę swojej firmy lub sklepu internetowego. Można także zdecydować się tylko na oddelegowanie części obowiązków np. magazynowania produktów (na przykład regały magazynowe i pojemniki magazynowe). Outsourcing logistyki w postaci logistyki kontraktowej pozwala nie tylko zaoszczędzić mnóstwo czasu na inne działania, ale również zoptymalizować koszty firmowe. Klientom umożliwia również ulepszenie dotychczasowej obsługi ich klienta. Są to np. szybsze dostawy produktów, co może zaowocować ich większą lojalnością do danego sklepu.

Logistyka kontraktowa – dla kogo jest optymalna?

Logistyka kontraktowa może być bardzo przydatna w przypadku małego start-upu (na przykład sklepu internetowego). Pozwala bowiem założyć firmę przy minimalnej inwestycji początkowej. Przedsiębiorca jest zwolniony z konieczności zatrudniania wielu pracowników, budowy magazynu i zakupu sprzętu. Zamiast tego może po prostu zapłacić operatorowi 3PL za określone usługi.
Dla dużych przedsiębiorstw logistyka kontraktowa jest również optymalnym rozwiązaniem w wielu sytuacjach. Na przykład, jeśli firma się rozwija, wchodzi na nowe rynki lub chce świadczyć nowe usługi. Ważne jest, aby umieć rozróżnić sytuacje, w których outsourcing logistyki (w tym regały magazynowe i pojemniki magazynowe) naprawdę nie jest wskazany, a kiedy osoby zarządzające po prostu boją się powierzyć komuś część swoich obowiązków.
Doświadczenia dużych międzynarodowych firm pokazują, że dla skalowania biznesu często dużo bardziej opłaca się przenieść część ich logistyki do wyspecjalizowanych operatorów 3PL. Logistyka kontraktowa pomaga firmom każdej wielkości rozwijać się bez ryzyka i efektywnie. Także optymalizować koszty oraz świadczyć wysokiej jakości usługi konsumentowi końcowemu. Sumienni operatorzy 3PL, budujący przez lata renomę, bardzo interesują się rentownością firm klienta — prestiż wykonawcy zależy od jego efektywności. Dodatkowo outsourcer ponosi pełną odpowiedzialność za swoje decyzje i działania.

Pojemniki magazynowe – przykład zalet outsourcingu


W przypadku biznesu nie ma idealnych rozwiązań. Każde jest obarczone pewnym ryzykiem czy mniejszą elastycznością w przypadku konkretnych procesów. To co jest standardem dla magazynu, może być czymś zupełnie niezrozumiałym dla sklepu internetowego, który jeszcze niedawno korzystał z własnego małego magazynu.
W przypadku decyzji o korzystaniu z logistyki kontraktowej należy zrozumieć, że wszystkie procesy tak jak np. w trakcie transportu towarów są dostosowane do wielu klientów, a w przypadku jednego jest to obarczone większymi opłatami czy też sztywnymi zapisami w umowie pomiędzy obiema stronami. W obliczu szalejącej inflacji, wzrastających rat czy kosztów mediów na pierwsze miejsce w klasyfikacji korzyści wychodzi oszczędność pieniędzy:

  • magazyn (ponosi się tylko koszty za towar znajdujący się w magazynie,
  • oprogramowanie (brak opłat licencyjnych za oprogramowanie służące do zarządzania magazynem),
  • wysyłka,
  • dodatkowe usługi – nie potrzeba do tego kolejnych pracowników).

Kolejne korzyści to czas i możliwość skupienia się na prowadzonej działalności. Jest to kontakt z klientem, rozwój marki, poszukiwanie nowych towarów i monitorowaniu sprzedaży. Spędzanie czasu w magazynie: pakując własnoręcznie paczki, rozładowując towar na półki (regały magazynowe i pojemniki magazynowe są tu pomocne) czy czekając na kuriera – będzie tylko wspomnieniem.

Regały magazynowe i pojemniki magazynowe jako elementy outsourcingu logistyki – ryzyka

Przekazując wybrane czynności w ręce operatora to on będzie w określonym przez obie strony zakresie odpowiadał za wyznaczone procesy. W momencie, kiedy wybór padnie na nierzetelnego partnera do współpracy, przesyłki nie będą realizowane terminowo. Wystąpi wówczas problem z uzyskaniem informacji o ilości czy opóźnieniami w zakresie wielu czynności. Sklep w momencie przekazania swoich poprzednich obowiązków do centrum logistycznego musi wziąć pod uwagę, że w przypadku problemów takiego podmiotu z realizacją zleceń – również on będzie miał te problemy. Najlepszym wyjściem jest korzystanie z doświadczonych i wyspecjalizowanych dostawców, o dobrej opinie i popartej rzeczywistymi wynikami.
Ryzykiem jest również „wolność” co do sposobu realizacji samych operacji. W przypadku dużych centrów logistycznych i dużej ilości klientów, wszystkie zastosowane systemy oraz mechanizmy mają za zadanie jak najszybszą realizację wybranej czynności. Także ich unifikację dla każdego klienta. Pełne zrozumienie potrzeb i czynności potrzebnych do wykonania zlecenia pomiędzy operatorem, a klientem jest jedyną drogą do postawienia znaku równości pomiędzy optymalną ilością, a jakością.

Publikuj z nami w Polsce lub w Niemczech? Czekamy na newsy od was.

scroll to top