Polska Izba Spedycji i Logistyki, jak również Polski Instytut Transportu Drogowego promuje cyfryzację transportu drogowego, a w tym celu podpisały z GS1 list intencyjny w sprawie wykorzystywania standardów GS1 w logistyce i transporcie. Wszystkie organizacje transportowe dążą do masowego wdrożenia elektronicznych dokumentów transakcyjnych, w tym dokumentów transportowych, a w szczególności e-CMR. Ich popularyzacja znacznie przyspieszy bowiem obieg pieniądza w transporcie poprzez przyspieszenie wystawiania faktur, co poprawi płynność finansową firm transportowych.
W Polsce od września 2019 r. funkcjonuje protokół e-CMR. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilku krajowych dostawców oprogramowania do wystawiania elektronicznych listów przewozowych. Są to m.in. Trans Assist (ma już kilkuset klientów) oraz Green-Transit.
W Europie e-CMR jest możliwe do stosowania: na Białorusi, w Bułgarii, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Mołdawii, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii. We wrześniu Niemcy przyjęły protokół dodatkowy Konwencji CMR o elektronicznych listach przewozowych.
Jednym z celów działania PISiL jest tworzenie wśród polskiej oraz zagranicznej opinii publicznej pozytywnego wizerunku branży TSL, jak również ułatwienia w działalności jej członkom poprzez wdrożenie oraz promowanie elektronicznych dokumentów transportowych wśród polskich przedsiębiorców.
PITD przeprowadził w pierwszym kwartale roku ankietę na temat listów przewozowych.
» Artykuł pochodzi z serwisu Transport Manager – kliknij tutaj, aby przeczytać cały