4 listopada br. upłynął termin przekazywania uwag w sprawie przygotowanego przez Komisję Europejską projektu zmiany rozporządzenia 403/2016 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego. KE zaproponowała m.in. dodanie wielu nowych naruszeń, głównie związanych z wprowadzaniem przepisów Pakietu Mobilności.
Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska przeanalizował szczegółowo ten projekt i przekazał do KE swoją opinię. Niestety większość z proponowanych zmian jeszcze bardziej utrudni funkcjonowanie przewoźnikom drogowym. Nawet niezawinione błędy ludzkie, np. w postaci braku wpisu symbolu kraju rozpoczęcia lub zakończenia pracy przez kierowcę, będą mogły prowadzić do wszczęcia procedury o utratę dobrej reputacji przez przewoźnika.
Nowe naruszenia
Przypomnijmy, że zgodnie z rozp. 403/2016 wymienione w nim naruszenia przypisane mają odpowiednią wagę: poważne naruszenie (PN), bardzo poważne naruszenie (BPN) oraz najpoważniejsze naruszenie (NN). Za pomocą specjalnego wzoru, uwzględniającego liczbę zatrudnianych kierowców w firmie, obliczana jest liczba naruszeń popełnianych w ciągu roku, która w konsekwencji prowadzi do automatycznego wszczęcia przez organy kontrolne procedury o utratę dobrej reputacji przewoźnika.
W związku z wejściem w życie w sierpniu 2020 r. przepisów Pakietu Mobilności oraz kolejnych zmian, które obowiązywać będą od lutego 2022 r. KE zaproponowała dodanie nowych naruszeń do obecnie obowiązującej listy,
» Artykuł pochodzi z serwisu Transport Manager – kliknij tutaj, aby przeczytać cały