Komisja Europejska przeprowadziła konsultacje publiczne w sprawie Planu Awaryjnego UE dla Transportu na wypadek tego typu sytuacji awaryjnych, jak np. pandemie. W konsultacjach wziął udział m.in. związek pracodawców Transport i Logistyka Polska. Plan jest zestawem procedur, które mają przygotować UE na wypadek przyszłych kryzysów (takich jak ewentualne kolejne pandemie) i zakłóceń ciągłości działalności w sektorze transportu.
W związku z tym Plan ma stworzyć „podręcznik na wypadek sytuacji kryzysowych”, który będzie zawierał listę działań łagodzących wszelkie negatywne skutki dla sektora transportu, pasażerów i rynku wewnętrznego.
Plan do poprawki
W konsultacjach udział wzięło w sumie 76 podmiotów z całej UE. TLP pochwaliło Komisję Europejską za przygotowanie rewizji tzw. rozporządzenia Omnibus, która ze względu na ograniczenia jakie pojawiły się w trakcie pandemii umożliwiła automatyczne przedłużanie ważności dokumentów niezbędnych w transporcie drogowym, tj. praw jazdy, świadectw kierowcy, badań technicznych pojazdów, okresowych kontroli tachografów, badań lekarskich i psychologicznych kierowców lub licencji wspólnotowych. Tzw. Inicjatywa Zielonych Korytarzy Komisji Europejskiej też była bardzo pomocna, ale ponieważ nie były to wiążące prawnie przepisy, a jedynie wytyczne, nadal firmy mierzyły się z licznymi problemami.
Krajowe organizacje przewoźników drogowych zapytane w formularzu konsultacyjnym o trudności jakie firmy transportowe napotykały świadcząc usługi transgraniczne wymieniały najczęściej:
- Długie kolejki na wewnętrznych granicach UE.
» Artykuł pochodzi z serwisu Transport Manager – kliknij tutaj, aby przeczytać cały